واردات و ترخیص کالا از دوبی

واردات و ترخیص از دوبی

واردات و ترخیص کالا از دوبی

واردات و ترخیص از دوبی :‌ کشور ایران با وجود مرزهای گسترده جغرافیایی و همسایگی با حدود 15 کشور موقعیت بسیار خوبی داشته و همین مهم باعث شده تا در زمینه تجارت با محیط پیرامونی خودش دارای ظرفیت‌های فراوانی باشد. وجود دو دریا از شمال و جنوب کشور نیز به نوبه خود عامل بسیار مهمی در رشد تجارت خارجی ایران محسوب می شود. دریای عمان و خلیج فارس به عنوان یکی از حساس‌ترین نقاط دنیا در زمینه جابجایی و نقل و انتقال انرژی نقش تعیین‌کننده‌ای در تجارت و تأمین انرژی دنیا داشته و به طور طبیعی کشورهای عضو این حوزه جغرافیایی درگیر تجارت در این نقطه شده و امکان بهره‌برداری از این ظرفیت بالای اقتصادی را دارند. در این حوزه علاوه بر ایران چندین کشور نیز حضور دارند که از جمله آنها کویت، بحرین، قطر، امارات، عربستان و عمان می‌باشد.

این کشورها به واسطه وجود ذخایر عظیم نفت و گاز صاحب ثروت‌های کلانی شده و توانسته‌اند تا حدود زیادی از این طریق اقتصادشان را سر و سامان دهند و زیرساخت‌های تولیدی و تجاری قابل توجهی را در کشورهایشان ایجاد کنند.

وجود ذخایر انرژی در این حوزه همواره مورد توجه قدرت‌های جهانی و تجار و بازرگانان بین‌المللی بوده و بدین سبب همواره محل رفت و آمد و داد و ستد بازرگانان قدرتمند جهان بوده است. امارات به عنوان یکی از کشورهای این منطقه جغرافیایی از سال‌ها قبل توانسته با فراهم آوردن زیرساخت‌های مناسب، به مرکز بسیار قدرتمندی در منطقه مرزی جهان به جهت معاملات بزرگ اقتصادی تبدیل شود. از جمله زیرساخت‌ها می‌توان به وجود فرودگاه‌های بسیار مجهز و بزرگ، هتل‌های با قیمت‌ها و شرایط مناسب، ایجاد زیرساخت‌های تفریحی و گردشگری و همچنین ایجاد شعبه‌های بانکی برای بانک‌های بزرگ جهانی اشاره کرد. کم عمق بودن آب دریا در منطقه خلیج فارس و دریای عمان باعث شده تا کشتی‌ها و قایق‌های کوچک تجاری بتوانند بین این کشورها تردد کرده، از طرفی علاوه بر عبور و مرور هوایی بین ایران و سایر کشورها می‌توان از طریق قایق‌های مسافری بین این کشورها تردد کرد و همین امر نیز یکی از عوامل تأثیرگذار بر گسترش مناسبات اقتصادی بین ایران و دیگر کشورهای این منطقه بوده است. با وجود شرایط خاص ایران در حوزه بین‌المللی و تحریم‌های اقتصادی که همواره بر ایران تحمیل شده است، ارتباط با این کشورها همواره توانسته محل مناسبی را برای عبور از تحریم‌ها برای تجار ایرانی فراهم کند.

وجود بندرگاه‌های پیشرفته به ویژه در دوبی یکی از دلایل مهمی است که تجار ایرانی کالاهای خود را ابتدا به آنجا منتقل کرده و در مرحله بعدی کالای خود را به بنادر ایران از طریق کشتی‌های کوچک تر منتقل می‌کنند.

البته اکثر کالاهایی که از طریق دوبی به بنادر ایران وارد می‌شود از طریق لنچ های ایرانی صورت گرفته و عموماً از طریق سهمیه‌های مرزنشینی و پیله وری و با عنوان ته لنجی وارد استان‌های جنوبی ایران شده و عموماً هم به طور قانونی حق خروج از استان های مربوطه را ندارند ولی با استفاده از ضعف‌های نظارتی به راحتی وارد فضای سرزمینی شده و مورد استفاده قرار می‌گیرند و به فروش می‌رسد.

مجموع عوامل پیش گفته شده همگی باعث شده که بسیاری از تجار ایرانی جهت امر تجارت به کشورهای حوزه خلیج فارس و دریای عمان از جمله دوبی روی آورده‌اند و از این راه توانسته‌اند سود بالایی کسب کنند. تجارت با دوبی برای افرادی که می‌خواهند تازه شروع به کار کنند نقطه مناسبی می‌باشد تا تجربیات خود را افزایش داده و بعد از آن وارد عرصه‌های بزرگ تری شوند تا بتوانند آهسته و با ریسک پایین‌تر به اهداف و آرزوهای خود دست پیدا کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *