ناکارآمدی و مشکل‌ آفرینی قانون جدید مبارزه با قاچاق

مشکل قانون جدید مبارزه با قاچاق

ناکارآمدی و مشکل‌ آفرینی قانون جدید مبارزه با قاچاق

مشکل قانون جدید مبارزه با قاچاق : یکی از اختلافات همیشگی و طبیعی بین صاحب کالا و گمرک، تعیین تعرفه کالاها می‌باشد. تعرفه‌ها در ایران از یک عدد 8 رقمی تشکیل شده است که هر دو رقم نشان دهنده مشخصاتی از کالا می‌باشد که البته موضوع این نوشته نیست. در برخی کشورها نیز این ارقام به 10 رقم هم می‌رسد، مانند کشور چین

اگر نگاهی سطحی به کتاب مقررات صادرات و واردات بیندازید متوجه خواهید شد که بسیاری از تعرفه‌های این کتاب تحت عنوان “سایر” قید شده است. این بدان معناست که بسیاری از کالاها تعرفه مشخصی ندارند و یا تشخیص تعرفه دقیق در تخصص هرکسی نیست. فرض کنید یک تولیدکننده، قطعه‌ای از یکی از ماشین‌آلات خط تولید را جهت تعمیر دستگاه وارد گمرک نموده و این قطعه را تحت ردیف تعرفه اجزاء و قطعاتِ دستگاه مورد نظر به گمرک اظهار نموده است و گمرک نیز با مشاهده نقشه فنی و پروانه تولید در صورت تشخیص این‌ که این قطعه فلزی صرفاً مربوط به دستگاه مورد نظر می‌باشد با تعرفه اظهاری ذیل اجزاء و قطعات دستگاه موافقت به‌عمل می‌آورد. ولی فرض کنید همین قطعه توسط یک بازرگان وارد گمرک شود و در همان تعرفه اجزاء و قطعات دستگاه به گمرک اظهار شود ولی این‌بار نوع برخورد گمرک متفاوت بوده و گمرک به احتمال بسیار بالا تعرفه این قطعه فلزی را تحت ردیف تعرفه اجزاء و قطعات دستگاه طبقه‌بندی نخواهد کرد و به احتمال بالا آن را در فصل فلزات طبقه‌بندی می‌کند مگر اینکه کاربرد و کارکرد این قطعه کاملاً مشخص و محرز باشد.

این اختلاف در طبقه‌بندی کالاها همیشه بین گمرک و صاحب کالا جاری بوده و عموماً این اختلاف با جریمه و یا اصلاح ثبت سفارش حل می‌شود. یا به‌طور مثال واردکننده‌ای کالایی را وارد گمرک نموده که همزمان هم خودکار می‌باشد و هم خودنویس و این کالا را تحت عنوان خودکار به گمرک اظهار می‌نماید ولی گمرک تشخیص می‌دهد که باید به عنوان خودنویس به گمرک اظهار شود و بسیاری از این موارد را می‌توان مطرح نمود که اختلاف تعرفه در گمرک امری عادی است.

حتی ممکن است در یک کمیته فنی در گمرک اجرایی تعدادی از اعضا تعرفه اظهار شده را بپذیرند ولی تعداد دیگری تعرفه اظهاری مورد قبولشان نباشد.

آیا این اختلاف بین صاحب کالا و گمرک را باید با نظر فنی حل و فصل کرد یا با قانون ضد تولید مجلس؟

اخیراً قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در مجلس به‌روزرسانی شده و اینگونه اختلافات تعرفه‌ای را به عنوان قاچاق قلمداد نموده‌اند!

ممکن است عده‌ای بگویند که این قانون جدید برای جلوگیری از اظهارهای خلاف واقع می‌باشد که به طور مثال اگر شما کالایی مانند لپ‌تاب را وارد گمرک نموده‌اید ولی آن را موبایل اظهار نموده‌اید، خوب این نوع از اظهار گمرکی از قبل از ابلاغ قانون جدید نیز قاچاق محسوب می‌شده و نیازی به قانون جدید ندارد. قانون جدید مبارزه با قاچاق کالا و ارز بسیار ناپخته و در آینده بسیار مشکل‌ساز خواهد بود.

نمایندگانی که این قانون را نوشته و تصویب کرده‌اند کاملاً مشخص و محرز می‌باشد که اولاً تجربه‌ای در تجارت و گمرک ندارند و ثانیاً مشخص است که هیچ‌گونه مشورتی از سوی اهالی گمرک را نیز نپذیرفته‌اند و به خیال خودشان می‌خواهند جلوی قاچاق را بگیرند.

مجلس در این زمینه باید شجاعت داشته باشد و اشتباه خودش در تصویب این قانون مضر را بپذیرد و فوراً دست به اصلاح آن بزند مگرنه اجرای این قانون باعث تعطیلی بسیاری از واحدهای تولیدی خواهد شد.

مشکل قانون جدید مبارزه با قاچاق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *