مشاوره بازرگانی

مشاوره بازرگانی امور گمرک

مشاوره بازرگانی

مشاوره بازرگانی امور گمرک : با گسترش تجارت در سطوح بین‌المللی و توسعه روزافزون تکنولوژی در تمامی زمینه‌ها و ارائه محصولات جدید به بازار به طور مداوم و از طرفی شکل‌گیری نوع جدیدی از کسب و کار و تجارت در عرصه جهانی جهت دور نماندن از عرصه پیشرفت و کسب توانایی لازم جهت رقابت با همکاران در سطح بازار می‌بایست به امور مربوط به بازرگانی تسلط کافی داشت. افرادی که بدون علم و آگاهی و بدون کسب تجربه لازم وارد حرفه بازرگانی خارجی می‌شوند و بی مهابا اقدام به تجارت می‌کنند عموماً با مشکلات بسیار جدی روبرو می‌شوند و چه بسا اولین تجربه کاری‌شان به عنوان آخرین تجربه‌شان نیز محسوب شود.

اگر کمی بیشتر بخواهم در این مورد توضیح دهم به عنوان مثال زمانی که شما قصد انجام واردات دارید می‌بایست مراحل مختلفی را طی کنید.

مشاوره بازرگانی امور گمرک
مشاوره بازرگانی امور گمرک

اولین مورد به نظر نگارنده کشف بازار مورد نظر برای فروش می‌باشد. شما زمانی می‌توانید با اطمینان به سراغ واردات یا صادرات کالایی بروید که ابتدا به ساکن برای فروش آن کالا بازار فروش شناسایی کرده باشید. مگر نه هیچ واردات یا صادراتی به سرانجام نمی‌رسد. فردی که می‌خواهد وارد عرصه بازرگانی خارجی شود می‌بایست در مورد قوانین و مقررات کشورهای مختلف اطلاعات کافی داشته باشد. به طور مثال ممکن است شما قصد صادرات یک کالایی را به کشوری در اروپا مثل آلمان را داشته باشید و برای این کار از روش حمل زمینی استفاده کنید و مجبور باشید برای این کار کالا را از چندین کشور عبور دهید و در این بین باید برای عبور از هر کشوری مقررات مربوط به آن کالا در آن کشور لحاظ شود و از طرفی ممکن است مجوزهای مربوط به هر کشوری با کشور دیگر متفاوت باشد، یعنی امکان دارد عبور این کالا از کشوری مجاز باشد ولی از کشور دیگر عبور همین کالا ممنوع بوده و یا منوط به رعایت شرایط خاصی باشد و اگر شما این شرایط را رعایت نکرده باشید کالای شما برگشت داده شده و موجب ضرر و زیان فراوانی برای شما می‌شود. اشاره به لزوم مشاوره بازرگانی مثال دیگری در این مورد است که شاید شما کالایی را به قصد وارد کردن به کشور وارد یکی از گمرکات ایران کنید ولی چون که از قوانین و مقررات ورود کالا و همچنین مجوزهای مربوطه جهت واردات کالا به کشور خبر ندارید با مشکلات بسیاری روبرو خواهید شد.

فرض کنید شما اقدام به ورود کالایی مثل دارو به یکی از گمرکات کشور می‌کنید و اقدام به ترخیص این کالا می نمایید. اولین مورد که نیاز دارید این است که برای این کالا ثبت سفارش داشته باشید و در صورتی که ثبت سفارش معتبر برای این کار داشته باشید گمرک اجازه اظهار کالا به شما را می‌دهد و در حین انجام تشریفات گمرکی جهت ترخیص این کالا از شما مجوز وزارت بهداشت را طلب خواهد کرد که صدور این مجوز هم عموماً در سازمان غذا و دارو و یا اداره تجهیزات پزشکی ماه‌ها زمان می‌برد.

حال تصورش را کنید که شما کالا را وارد گمرک کرده‌اید ولی به دلیل نداشتن ثبت سفارش و مجوز از وزارت بهداشت می‌بایست ماه‌ها هزینه انبارداری، راکد ماندن سرمایه و ریسک فاسد شدن کالا را بپذیرید. در صورتی که می‌توانستید از طریق مشاوره با یک فرد خبره در این زمینه تمامی پیش‌بینی‌های لازم را کرده و اقدامات مؤثری در این زمینه صورت دهید تا مثلاً ظرف کمتر از یک هفته پس از رسیدن کالا به گمرک، مجوز ترخیص را از گمرک دریافت نمایید.

در عرصه بازرگانی خارجی می بایست بسیار حساب شده گام برداشت. چه بسیار بازرگانانی بوده‌اند که سرمایه خود را با یک سهل‌انگاری کوچک از دست داده اند. یک تاجر می بایست علاوه بر آشنایی به مقررات و قوانین کشور خودش و دیگر کشورها به امور بانکی و حوالجات ارزی نیز مسلط باشد. موارد بسیاری بوده که یک خریدار پولی را برای یک فروشنده خارجی حواله کرده ولی هیچگاه کالایی را دریافت نکرده و یا کالای مورد نظر خود را دریافت نکرده است.

یک کلاهبردار حرفه‌ای با ارسال تصویر یک بارنامه جعلی خریدار را فریب داده ولی در واقعیت این است که هیچ کالایی ارسال نشده. تمامی این موارد اگر با یک مشاور آگاه مطرح شود می‌تواند شما را به آسانی از این گردنه‌های سخت عبور دهد. مثلاً در این مورد یک شرکت بازرسی معتبر می‌تواند در مورد اصالت فروشنده و محموله و یا حتی کیفیت کالای خریداری شده، مشاوره بسیار به موقعی به خریدار بدهد و این‌ها راهکارهایی است که یک مشاور امور بازرگانی می‌تواند در اختیار یک بازرگان قرار دهد. مواردی که شاید به ظاهر ساده به نظر بیاید ولی عدم رعایت هرکدام از آنان ممکن است خسارت‌های جبران ناپذیری را به شما وارد کند و تمامی دستاوردهای شما را به باد دهد.

مشاوره بازرگانی امور گمرک : کسب و کار تجارت خارجی چه به صورت واردات و چه به صورت صادرات همواره جزء مشاغل پرسود و جذاب بوده است. ولی باید توجه داشت همواره مشاغل پرسود، مخاطرات و ریسک‌های بالایی نیز دارد. از این رو است که نباید بدون علم و آگاهی دست به اقدامات شتاب‌زده بزنید و مشاوره با افراد کارشناس در این زمینه می‌تواند زیان های هنگفت جلوگیری کند. البته فردی که به شما مشاوره می‌دهد نیز می‌بایست تسلط بالایی در زمینه تجارت خارجی داشته باشد و به اموری از قبیل خرید خارجی، حمل و نقل بین‌المللی، انجام امور بانکی و ارزی و گمرکی تسلط داشته باشد تا امکان راهنمایی صحیح را داشته باشد تا فرد مشاوره گیرنده بتواند با به کار بردن این راهنمایی‌ها و مشاوره‌ها به اهداف تعیین شده خود دست یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *