آشنایی با مسیرهای گمرکی در صادرات و واردات

مسیرهای گمرکی صادرات و واردات

آشنایی با مسیرهای گمرکی در صادرات و واردات

مسیرهای گمرکی صادرات و واردات : همانطور که می‌دانید تعیین مسیر گمرکی، یکی از مراحل الزامی در ترخیص کالا از گمرک به شمار می‌آید. به این صورت که پس از اینکه کالای صادراتی یا وارداتی خود را به گمرک اظهار کرده و بعد از کوتاژ اظهارنامه درخواست نوبت از سامانه ELP می‌کنید، کارشناسان گمرک آن را بررسی کرده و مشخص می کنند که بر اساس شرایط و ضوابطی که برای کالای شما وجود دارد، کالای شما باید در کدامیک از سه مسیر سبز، زرد یا قرمز قرار گیرد.

همانطور که در مطلب ترخیص کالا برایتان شرح داده شد، هر کالایی برای اینکه از گمرک ترخیص شود باید 10 مرحله مهم را طی کند. اولین مرحله برای ترخیص هر کالایی ثبت اظهارنامه در سامانه EPL است. به محض اینکه هر کالایی در گمرک توسط سامانه EPL اظهار می شود، این سامانه بلافاصله اظهارنامه را قفل و یا به اصطلاح کوتاژ می کند. پس از قفل شدن یک شماره اختصاصی به اظهارنامه شما تعلق می‌گیرد.این شماره که برای هر اظهارنامه ای اختصاصی و منحصر به فرد می باشد، شماره کوتاژ یا شماره سریال اظهار نامه نامیده می شود.

 

اهمیت مسیرهای گمرکی

مهم ترین اهدافی که در تعیین سه مسیر سبز و زرد و قرمز دنبال می شود، اعمال کنترل‌های گمرکی است تا از این طریق با توجه به اظهارنامه، کالاهادر کوتاه ترین زمان بازرسی شده و به گیرنده تحویل داده شود. از آنجاییکه برای گمرکات امکان‌پذیر نیست که کلیه کالاها را بازرسی فیزیکی انجام دهند، از ماژول selective که برمبنای مدیریت ریسک کار می کند استفاده می کنند.
به این ترتیب طی یک فرآیند سیستمی بر طبق اظهارنامه کالا مقررات و ضوابط لازم برای آن در نظر گرفته شده و در صورتی که اظهارنامه کاملا صحت داشته باشد نیازی به بازرسی کالا ندارد ولی در صورتی که اختمال تقلب در کالا وجود داشته باشد لازم است آن کالا مورد بازرسی قرار بگیرد و در این صورت در زمان ترخیص کالا صرفه جویی می‌شود.

عوامل مؤثر در تعیین مسیر گمرکی

تعیین مسیر سبز، زرد یا قرمز عوامل زیر توسط کارشناس گمرک بررسی می شود:

  • کشور مبدأ
  • تعرفه‌های ممنوع و مشروط بودن کالا
  • نوع معامله ( بدون انتقال ارز و …)
  • نو یا مستعمل بودن کالا
  • ارزش کالا
  • اظهارکننده، ترخیص کار و یا حق‌العمل کار گمرکی

معرفی مسیرهای گمرکی

مسیر سبز گمرک

قرار گرفتن کالا در مسیر سبز به معنای این است که در صورت ارائه مدارک، اسناد و مجوزهای اجباری، همچنین صحت اطلاعات مندرج در اظهارنامه و رسیدهای پرداختی کالای شما نیازی به بازدید و یا دریافت مجوز خاصی نیاز ندارد و شماره ارزیابی از سیستم دریافت می شود. به این ترتیب فرایند ترخیص کالای شما به صورت فوق سریع طی یک یا دو روز کاری از گمرک ترخیص می شود.
حتی در برخی گمرکات کشور پس از ارائه برخی اظهارنامه‌ها (مانند اظهارنامه واحدهای تولیدی) پس از اینکه حق ورودی پرداخت می شود، پروانه الکترونیکی در همان زمان صادر شده و به سمت درب خروج هدایت می‌شود.

مهم ترین عواملی که باعث می شود کالای شما در مسیر سبز قرار گیرد عبارتست از :

  • خوش حسابی مالیاتی
  • عدم مغایرت در درج اطلاعات اظهارنامه
  • کارت بازرگانی مربوط به شرکت های تولیدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *