آشنایی با مراحل ترخیص خودرو از گمرک

مراحل ترخیص خودرو از گمرک

آشنایی با مراحل ترخیص خودرو از گمرک

مراحل ترخیص خودرو از گمرک : بدون شک، یکی از مهمترین و بیشترین کالاهایی که وارد گمرک ایران می شود خودرو است،  به همین دلیل شما باید با شرایط ترخیص خودرو از گمرک آشنایی داشته باشید تا بتوانید خودروی خود را از گمرک ترخیص نمایید. خودروهایی که سواری هستند از نظر تعرفه برای ترخیص خودرو از گمرک به دو دسته تقسیم می شوند و کالای شما در هر یک از این تقسیم بندی‌ها که قرار بگیرد شامل شرایط ویژه‌ای می گردد. تعرفه آنها به این قرار است :

1. برخی از خودروهایی که حجم موتور آنها بالاتر از 2500 سی سی و یا کمتر می باشد یکی از بخش‌های ترخیص خودرو از گمرک به شمار می رود. برای این نوع از خودروها 40 درصد حق ورودی دریافت می شود و 6 درصد آن هم ارزش افزوده می باشد.

2. بخش دیگری از این خودروها بالاتر از 2500 سی سی می باشند که ورود آنها اکنون غیر مجاز می باشد. در واقع باید بدانید برخی از آنها دارای قبض انبار شده می باشند که شما باید برای ترخیص آنها از گمرک ورودی 140 درصدی پرداخت کنید و این هزینه بسیار بالا می باشد. البته شما اگر ترخیص خودرو خود را به شرکت هایی که در این زمینه تخصص دارند بسپارید، بدون شک هزینه کمتری را پرداخت خواهید کرد و شرایط بسیار دشواری که برای ترخیص خودرو از گمرک ممکن است پیش رو باشد شامل شما نمی‌شود، چرا که آنها در این زمینه تجربه بسیار بیشتری دارند و به خوبی با قوانین آشنایی دارند.

هزینه‌های ترخیص خودرو از گمرک
همه ما به خوبی می دانیم که برای انجام هر کاری باید هزینه‌های مربوط به آن را پرداخت کنیم و به همین دلیل برای ترخیص خودرو از گمرک هم باید هزینه‌های مختلفی را پرداخت کنید که برخی از مهمترین این هزینه ها عبارت می باشد از :
ارزش خودرو
یکی از مهمترین هزینه هایی که برای ترخیص خودرو از گمرک وجود دارد و مسئولین گمرک به این امر توجه بسیاری دارند، این است که ارزش خودرو را بر اساس ریال محاسبه می کنند. یعنی خودروی شما که بر حسب دلار و یورو خریداری شده است را گمرک بر اساس ریال محاسبه خواهد کرد.
هزینه حمل و نقل
هزینه حمل کردن خودرو را گمرک بر اساس مسافت طی شده محاسبه کرده و از شما آن هزینه مشخص شده را دریافت خواهد نمود.
هزینه بیمه
برای حمل خودروی شما گمرک آن را بیمه می‌کند تا در صورت بروز مشکل شما بتوانید هزینه خودرو آسیب دیده خود را دریافت کنید. در ازای این بیمه که گمرک برای کالای شما فراهم می کند، هنگام ترخیص خودرو از گمرک هزینه بیمه را از شما دریافت خواهد کرد.
هزینه پلاک و شماره‌گذاری خودرو
این مبلغ شامل هزینه گواهی اسقاط خودرو، عوارض در آمد دولت، مالیات و عوارض شماره‌گذاری
مالیات بر ارزش افزوده
این هزینه معادل 9 درصد از حقوق ورودی به همراه ارزش سیف
هزینه بازدید خودرو
عوارض هلال احمر
0.5 درصد از حقوق ورودی
هزینه استاندارد
هزینه THC
مراحل ترخیص خودرو از گمرک
اینکه شما تمامی مراحل ترخیص خودرو از گمرک خود را به شرکت هایی که در این زمینه تخصص دارند بسپارید امر بسیار مهمی می باشد و به همین دلیل بهتر است که به این شرکت ها اعتماد کنید. در واقع آنها به راحتی می توانند خودرو شما را از گمرک ترخیص نمایند و شما هم هزینه چندان بالایی را پرداخت نکنید. شرکت های ترخیصی با مراحل ترخیص آشنایی دارند و بر همین اساس در کمترین زمان اقدامات مربوط به خود را انجام می دهند. از جمله مهمترین مراحل ترخیص خودرو از گمرک عبارت می باشد از :
شما برای هر امری که مربوط به صادرات و یا واردات کالا باشد نیاز بسیاری به کارت بازرگانی خواهید داشت و باید آن را دریافت کنید. بر همین اساس باید بدانید یکی از مهمترین مراحل ترخیص خودرو از گمرک داشتن کارت بازرگانی است و داشتن این کارت الزامی می باشد و اداره گمرک به وجود آن اهمیت بسیاری می دهد.
2. عقد قرارداد با نمایندگی خودرو
برای اینکه خودروی وارد شده به ایران خدمات پس از فروش داشته باشد، باید به یکی از نمایندگی های مجاز فروش آن خودرو مراجعه کنید. بیشتر خودروهایی که خارجی هستند و از کشورهای دیگر وارد ایران می شوند در داخل کشور نمایندگی مربوط به خودشان را دارند. بنابراین باید به نمایندگی خودروی مورد نظر مراجعه شود و مدارکی که نمایندگی نیاز دارد را ارائه دهید تا بتوانید با آن نمایندگی قرارداد ببندید. بعد از اینکه قرارداد را با نمایندگی خودروی مورد نظر خود بستید باید آن را به سازمان صنعت و تجارت و معدن تحویل دهید.
3. خرید خودرو
یکی دیگر از مراحل ترخیص خودرو از گمرک خرید خودرو می باشد که آن را می توانید به صورت غیر حضوری و حضوری خریداری نمایید. برخی از بازرگانان و تجار که تجربه زیادی دارند برای خرید خودرو به کشور امارات می روند. افرادی که عادی هستند هم برای خرید خودرو بیشتر به کشورهای همسایه مراجعه می کنند. نمایندگی هر یک از برندهای خودرو در بیشتر کشورها حضور دارند و شما می توانید از طریق آنها اقدام کنید. از آنجایی که قیمت های خودرو بسیار متنوع می باشد و هر یک از نمایندگی‌ها قیمت متفاوت ارائه می دهند، بهتر است شما پیش از ترخیص خودرو از گمرک قیمت های متنوع را با یکدیگر مقایسه کنید و از نمایندگی که قیمت مناسب‌تری دارند خریداری نمایند.
4. ثبت سفارش
شما باید پیش از ترخیص خودرو از گمرک سفارش خود را در هر تعداد خودرو که می خواهید ثبت نمایید. شما برای اینکه سفارش اولیه خود را ثبت نمایید باید به سامانه گمرک کشور سفارش خود را ارائه دهید و ثبت کنید. بعد از اینکه گمرک سفارش شما را مورد بررسی قرار دهد یک کد 8 رقمی ارائه خواهد داد و شما باید آن را دریافت نمایید. در مرحله بعد استانداردهای خودرو مورد نظرتان که آنها را سفارش داده اید تایید می شود. برای اینکه شما این مرحله را سپری کنید باید شماره شاسی اتومبیل تان را خریداری کنید و همچنین دقت داشته باشید که باید آن شماره شاسی را نمایندگی بررسی کند و بعد از آن تایید نماید. کد 8 رقمی که باید به گمرک ارائه شود برای ترخیص خودرو از گمرک بسیار ضروری است و باید آن را دریافت کنید. قرارداد هایی که برای ارسال خودرو بسته می شود هم متنوع است و شما باید یکی از آنها را برای ارسال خودروی مورد نظر خود انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *