مدارک لازم جهت ترخیص کالا از گمرک

مدارک ترخیص کالا از گمرک

مدارک لازم جهت ترخیص کالا از گمرک

مدارک ترخیص کالا از گمرک : جهت ترخیص کالا از گمرک در ابتدا نیاز داریم تا اسنادی را به گمرک تحویل دهیم تا گمرک کالای موجود در انبارهای گمرکی را با اسناد ارائه شده مطابقت داده و در نهایت اجازه ترخیص کالا را صادر نماید. اولین مدرکی که گمرک از صاحب کالا می خواهد این است که صاحب کالا به گمرک اثبات کند که صاحب قانونی کالایی است که قصد انجام تشریفات گمرکی آن را دارد که برای اثبات این مالکیت می بایست کالای موجود در اماکن گمرکی دارای قبض انبار باشد که نام و مشخصات مالک کالا صراحتاً در آن درج شده است و قبض انبار هم در شرایطی به نام شما صادر می شود که در یک مرحله قبل، بارنامه حمل کالا به نام شما باشد و مرجع تحویل گیرنده کالا هم موظف است با توجه به درج نام صاحب کالا در بارنامه، قبض انبار را نیز به نام همان شخص صادر نماید. در مواردی هم که کارت بازرگانی ندارید و می‌بایست جهت ترخیص کالا از کارت بازرگانی دیگران استفاده نمایید می‌بایست نام صاحب کالا در قبض انبار به نام صاحب کارت بازرگانی تغییر پیدا کند. پس اولین مدرک جهت ترخیص کالا قبض انبار بارنامه می باشد. از مدارک مورد نیاز دیگر جهت ترخیص کالا این است که صاحب کالا برای کالایی که به اماکن گمرکی وارد کرده، مجوز ورود اخذ کرده باشد یعنی در اصطلاح بازرگانی داخلی ایران می بایست برای کالا ثبت سفارشی اخذ کند و این مجوز ورود را به گمرک مربوطه ارائه دهد. در واقع صاحب کالا در چارچوب مشخصات ثبت سفارش می تواند اقدام به اظهار کالا در گمرک کند. از مدارک مورد نیاز دیگر جهت ارائه به گمرک فاکتور خرید کالا از فروشنده می باشد که صاحب کالا می بایست به همراه سایر مدارک تحویل گمرک دهد که البته شاید مهمترین مدرک مورد درخواست گمرک نیز می باشد، چرا که تمامی اطلاعات مربوط به کالای مورد نظر از فاکتور قابل مشاهده می باشد. اطلاعاتی که در فاکتور خرید (اینویس) شما می بایست قابل مشاهده باشد، نام و اطلاعات فروشنده و خریدار، نام و توضیحات کامل کالای خریداری شده، تعداد و قیمت واحد خرید کالا و ارزش کامل فاکتور می‌باشد. اصولاً گمرک با فاکتورهایی که نام و شرح کالا به صورت مبهم در شرح کالا قید شده است، مشکل دارد و صاحب کالا می بایست به این نکته توجه توجه کافی داشته باشد و از فروشنده بخواهد که اطلاعات فاکتور (اینویس) را به صورت دقیق و کامل و بدون کلی گویی صادر نماید. مدرک بعدی که جهت ترخیص کالا نیاز می باشد، لیست عدل بندی کالا می باشد که در مورد محموله هایی که شامل چندین قلم مختلف می باشند این مدرک بسیار مهم و راهگشاست. در لیست عدل بندی عموماً مشخص کننده نوع بسته بندی ها و تعداد بسته بندی ها می باشد. این مدرک بخصوص در مورد محموله های سنگین و با تنوع اقلام بسیار راهگشاست بطوری که مشخص می کند داخل هر بسته چه اقلامی و با چه تعدادی وجود دارد و این کار را برای مأمورین گمرک بسیار راحت می کند. نکته مهم این است که لیست عدل بندی باید منطبق با اطلاعات فاکتور باشد و نباید مغایرتی با آن داشته باشد. از مدارک مورد نیاز دیگر که گمرک از صاحبان کالا طلب می کند، گواهی مبدأ می باشد. گواهی مبدأ یک گواهی معتبر می‌باشد که توسط اتاق های بازرگانی کشورها صادر می شود که مؤید تولید آن کالا در آن کشور است که البته بنا به شرایط مختلف گمرک در ارائه این مدرک چندان سخت گیری ندارد.

از موارد مهم دیگر می توان به گواهی بازرسی اشاره کرد. زمانی که شما قصد دارید کالایی را که از طریق سیستم بانکی تأمین ارز نموده اید به گمرک اظهار کنید می بایست قبل از اظهار این کالا توسط شرکت بازرسی بررسی و کالا با اسناد و ثبت سفارش مطابقت داده شود و یک گواهی برای این امر صادر نماید تا این مدرک را هم به بانک و هم به گمرک ارائه دهید.

گواهی بازرسی از جمله مدارکی است که ارائه آن به گمرک و بانک الزامی است و بدون این مدارک امکان اظهار کالا میسر نیست. مدارک گفته شده از نوع مدارک عام می باشد که برای کلیه کالاها مورد نیاز است.

هر کالایی بسته به نوع کاربرد و سایر مشخصات ممکن است مدارک خاص دیگر جهت ترخیص از گمرک نیاز داشته باشد. که البته در اکثر موارد این مدارک مستقیماً به گمرک ارائه نمی شود و پس از ارائه به سازمان های مربوطه، به هر سازمانی با توجه به آن مدرک ارائه شده از سوی صاحب کالا، نظرش را به گمرک منعکس می کند.

به طور مثال زمانی که صاحب کالایی دونه قهوه وارد کشور می کند می بایست یک گواهی بهداشت از کشور مبدأ نموده باشد. در واقع این گواهی توسط فروشنده از مراجع رسمی کشور مبدأ اخذ شده و برای خریدار ارسال می کند و صاحب کالا این مدرک را به سازمان قرنطینه وزارت جهاد کشاورزی ارائه داده و این سازمان نیز بر طبق مندرجات این گواهی و مشاهدات و آزمایش های خودش، مجوز ورود کالا را صادر می نماید و صاحب کالا این مجوز را به گمرک ارائه داده و گمرک نیز طبق مدرک ارائه شده از طرف سازمان قرنطینه با ترخیص کالا از نظر نبود آلودگی ها و آفت ها موافقت می نماید یا زمانی که صاحب کالایی به یکی از گمرکات کشور تردمیل وارد کرده است می بایست برای ترخیص این کالا نظر سازمان استاندارد را جلب نماید تا گمرک با نظر مثبت سازمان استاندارد اجازه ترخیص کالا را دهد. در این زمان صاحب کالا با ارائه مستندات و یا اجازه آزمایش بر روی کالا می تواند مجوز مربوطه را از سازمان استاندارد دریافت نماید و این مجوز را به عنوان مدرک به گمرک ارائه دهد. نتیجه این که ترخیص کالا از گمرک علاوه بر اینکه نیازمند مدارک عام نظیر ثبت سفارش، فاکتور خرید، لیست عدل بندی، گواهی مبدأ، تأییدیه منشأ ارز توسط بانک مرکزی بسته به نوع کالاها نیازمند ارائه مدارک و مجوزهای خاص مربوط به هر کالا می باشد. که می بایست صاحب کالا قبل از ورود این کالاها به گمرک برنامه ریزی خودش را برای اخذ این مدارک انجام داده باشد تا در گمرک دچار ایستایی و معطلی و هزینه های گزاف نشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *