آشنایی با فرودگاه های بین المللی ایران

فرودگاه های بین المللی ایران

آشنایی با فرودگاه های بین المللی ایران

فرودگاه های بین المللی ایران : همانطور که می دانید فرودگاه‌ های بین المللی ایران در سال‌های اخیر به دنبال رشد و پیشرفت صنعتی هوایی رشد چشمگیری داشته‌اند و امروزه شاهد فعالیت فرودگاه‌های بین المللی در بسیاری از شهرهای کشورمان هستیم. در گذشته به دلیل کمبود این فرودگاه‌ها، افراد برای سفرهای بین المللی به تهران سفر می‌کردند اما در حال حاضر بیشتر شهرهای کشورمان فرودگاه بین المللی دارند.

در ادامه مطلب قصد داریم شما را با لیست فرودگاه‌ های بین المللی ایران آشنا کنیم و به شما بگوییم که کدام شهرها فرودگاه بین المللی دارند،  تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

تاریخچه نخستین فرودگاه در ایران

نخستین و قدیمی‌ترین فرودگاه در ایران، در سال 1287 با نام مسجد سلیمان (Masjed Soleiman Airport) تاسیس شد (همزمان با کشف میادین نفت). این فرودگاه، در حال حاضر با نام شهید آسیایی شناخته می‌شود. در سال‌های اولیه تاسیس، شرکت‌های هواپیمایی بسیاری در آن مشغول به کار بودند. در میان این شرکت‌ها، می‌توان به کی ال‌ام (KLM) هلند و بریتیش ایرویز (British Airways) انگلستان اشاره کرد.

دومین فرودگاه قدیمی، در سال 1308 با نام شهید دستغیب در شیراز (ارتفاع 1500 متری از سطح دریا) تاسیس شد که پس از فرودگاه امام خمینی (ره)، مجهزترین مرکز پرواز هوایی از لحاظ تجهیزات ناوبری و الکترونیک محسوب می‌شود.

فرودگاه مهرآباد، سومین مرکز پروازهای هوایی بین المللی ایران محسوب می‌شود که، در سال 1317 (غرب شهر تهران) تاسیس شد.

 

لیست فرودگاه‌ های بین المللی ایران

کشور ایران، دارای بیش از 90 فرودگاه مختلف است. البته تمام این فرودگاه‌ها، در دسترس عموم نیستند و برخی از آنها نیز نظامی‌ است. در بین این فرودگاه‌ها، برخی بیشتر مورد استقبال مسافرین قرار می‌گیرند.

فرودگاه‌های بین المللی امام خمینی و مهرآباد در تهران علاوه بر اینکه بیشترین تعداد پروازهای ممکن در کشور را دارند و شلوغ‌ترین آن‌ها هستند، جز بهترین مراکز حمل و نقل هوایی نیز محسوب می‌شوند.

در ادامه با به معرفی 10 فرودگاه بین المللی شلوغ در کشور آشنا می‌شویم.

 

فرودگاه بین المللی امام خمینی

فرودگاه های بین المللی ایران
فرودگاه های بین المللی ایران

فرودگاه امام خمینی یکی از اصلی‌ترین و بزرگترین فرودگاه‌های بین المللی در ایران شناخته می‌شود. در این فرودگاه هیچ پرواز داخلی صورت نمی‌گیرد. از این فرودگاه به 41 مقصد در 24 کشور پروازهای مسافربری صورت می‌گیرد.

پیشنهاد ساخت این فرودگاه به سال ۱۳۴۶ و سازمان ایکائو، جهت ساخت فرودگاهی مجهز برای استفاده از توان ترانزیتی ایران بین اروپا و آسیا باز می‌گردد. این طرح، در سال ۱۳۵۱ به تصویب هیئت دولت وقت ایران رسید.

بمبئی، دبی، کویت، ازمیر، مسکو، مالزی، چین، تایلند، تایوان، باکو، ایروان، میلان، وین، پاریس، هامبورگ، لندن، بارسلون، استانبول، کراچی، دوحه، لاهور و غیره برخی از پروازهای خارجی مستقیم است که از فرودگاه انجام می‌شود.

گمرک فرودگاه امام خمینی بخش کوچکی از فرودگاه را به خود اختصاص داده است. همه روزه بارهای بسیاری از این گمرک ترخیص می شوند.

 

فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد مشهد

فرودگاه های بین المللی ایران
فرودگاه های بین المللی ایران

فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد مشهد یکی از دیگر فرودگاه‌های بزرگ و مدرن کشور می‌باشد. در این فرودگاه علاوه بر پروازهای خارجی، پروازهای داخلی نیز انجام می‌گیرد. از این فرودگاه پروازهای مستقیمی به مقصد استانبول، کویت، باکو، دبی، دوحه، پنجاب و غیره صورت می‌گیرد.

بیش از 30 شرکت حمل و نقل داخلی و خارجی از این فرودگاه پرواز دارند. سالانه حدود 35 هزار مسافر از این فرودگاه به عربستان پرواز می‌کنند.

 

فرودگاه بین المللی تبریز

فرودگاه بین المللی مدنی تبریز یکی از دیگر فرودگاه‌های بین المللی شناخته شده در کشورمان است. این فرودگاه به 13 مقصد در دو کشور ترکیه و آذربایجان پرواز مستقیم دارد. در این فرودگاه علاوه بر پروازهای خارجی، پروازهای داخلی نیز انجام می‌شود.

 

فرودگاه بین المللی شهید بهشتی اصفهان
یکی از دیگر فرودگاه‌های معتبر در ایران، فرودگاه بین المللی شهید بهشتی اصفهان می‌باشد. این فرودگاه 21 پرواز خارجی بدون توقف به 4 کشور ترکیه، قطر، امارات و دبی دارد. در این فرودگاه علاوه بر پروازهای خارجی، پروازهای داخلی نیز صورت می‌گیرد.

 

فرودگاه بین المللی شهید دستغیب شیراز

فرودگاه بین المللی شیراز که با نام شهید دستغیب شناخته می‌شود یکی از بزرگترین فرودگاه‌های بین المللی در کشورمان است. این فرودگاه پس از فرودگاه بین المللی تهران یکی از مجهزترین فرودگاه‌های بین المللی در کشور می‌باشد.

از این فرودگاه پروازهای خارجی مستقیم به مقصدهای دوحه، کویت، مسقط و استانبول بلند می‌شود. علاوه بر پروازهای خارجی، 19 پرواز داخلی وجود دارد.

 

فرودگاه بین المللی رشت

فرودگاه رشت که با نام فرودگاه سردار جنگل نیز شناخته می‌شود یکی از مجهزترین فرودگاه‌ های بین المللی ایران شناخته می‌شود. در این فرودگاه علاوه بر پروازهای خارجی، پرواز داخلی نیز وجود دارد.

این فرودگاه در 7 کیلومتری جاده رشت به بندرانزلی می‌باشد و نزدیک به 220 هکتار مساحت دارد. این فرودگاه پروازهای مستقیمی به مقصد دمشق، مدینه، استانبول، جده، بغداد دارد.

 

فرودگاه بین المللی قشم

از دیگر فرودگاه‌های بین المللی مجهز در کشور می‌توان به فرودگاه بین المللی قشم اشاره کرد. این فرودگاه روزانه پروازهای خارجی به سمت دبی و تهران دارد. اما پرواز به دیگر شهرها مانند اصفهان، مشهد و غیره به صورت هر دو هفته یکبار صورت می‌گیرد.

 

فرودگاه بین المللی بندرعباس

فرودگاه بندرعباس از دیگر فرودگاه‌های بین المللی مجهز در کشور می‌باشد که در سال 1365 افتتاح شد. این فرودگاه در 8.5 کیلومتری هرمزگان واقع شده و با نام فرودگاه بین المللی بندرعباس شناخته می‌شود.

 

فرودگاه بین المللی ساری

فرودگاه ساری که با نام فرودگاه دست ناز شناخته می‌شود یکی از دیگر فرودگاه‌های بین المللی کشورمان است. این فرودگاه در 23 کیلومتری بخش شمال شرقی استان مازندران قرار دارد. از این فرودگاه در هفته حدود 77 پرواز صورت می‌گیرد. پرواز به مقصدهای تهران و شیراز به صورت روزانه می‌باشد. همچنین پروازهای مستقیمی به مقصد بغداد، بحرین، جده، مدینه و نجف صورت می‌گیرد.

 

فرودگاه بین المللی کیش

فرودگاه بین المللی کیش یکی از دیگر فرودگاه معتبر در ایران است. با توجه جاذبه‌های گردشگری کیش همه روزه پروازهای داخلی و خارجی متعددی در این فرودگاه صورت می‌گیرد. گواهینامه فرودگاهی از جمله امتیازهایی است که این فرودگاه را از سایر فرودگاه‌های کشور متمایز می‌نماید.

فرودگاه بین المللی آبادان، فرودگاه بین المللی آیت الله هاشمی رفسنجانی کرمان، فرودگاه بین المللی اشرفی اصفهانی کرمانشاه، فرودگاه بین المللی قم، فرودگاه بین المللی لارستان، فرودگاه بین المللی پیام، فرودگاه بین المللی بیرجند، فرودگاه بین المللی شهدای جهرم، فرودگاه بین المللی شاهرود، فرودگاه بین المللی بوشهر و غیره از جمله دیگر فرودگاه بین المللی در ایران می‌باشند.

 

کدام شهرها فرودگاه بین المللی دارند؟

خوشبختانه در سال‌های اخیر تعداد فرودگاه‌های بین المللی افزایش یافته و امروزه در بسیاری از شهرهای کشورمان فرودگاه بین المللی وجود دارد.
تهران، مشهد، اصفهان، شیراز، کرمان، بندرعباس، کرمانشاه، قم، لارستان، بیرجند، جهرم، شاهرود، بوشهر، کیش، قشم و غیره برخی از شهرهایی است که در آنها فرودگاه بین المللی وجود دارد.

 

جمع‌بندی 

در این مطلب به معرفی لیست فرودگاه‌ های بین المللی ایران پرداختیم. با توجه به پیشرفت صنعت هوایی کشور و افزایش حمل و نقل هوایی بین المللی خوشبختانه تعداد فرودگاه‌ های بین المللی ایران در سال‌های اخیر رو به پیشرفت می‌باشد و این موضوع بسیاری از مشکلات حمل و نقل هوایی را رفع نموده است.

نگارنده مقاله آشنایی با فرودگاه های بین المللی ایران : آقای مهندس مهدی شکوری،‌ مشاور و مدرس امور ترخیص کالا

جهت برخورداری از مشاوره ترخیص کالا می توانید با شماره ۰۹۳۸۲۶۹۵۲۷۰ تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *