مفهوم صادرات موقت و قطعی

صادرات موقت و قطعی

مفهوم صادرات موقت و قطعی

صادرات موقت و قطعی :‌ یکی از روش های رایج در صادرات روش صادرات موقت می‌باشد. آگاهی و اطلاع کافی از مباحث مربوط به بازرگانی و گمرک باعث می‌شود روند تجارت و صادرات و واردات به آسانی و بدون مشکل انجام شود.

گروه تاژ ترخیص با سابقه چندین ساله می تواند شما را در تمام مراحل امور واردات و صادرات راهنمایی کند.

 

انواع روش‌های صادرات

صادرات از نظر خروج کالا از کشور، به دو نوع تقسیم می‌شود که در ادامه با آنها آشنا خواهیم شد:

صادرات قطعی (Outright Exportation)
صادرات کالا به منظور مصرف یا فروش به سایر کشورها را، صادرات قطعی کالا می‌گویند. در صادرات از نوع قطعی، معمولا انتقال کالا از طریق تجار، بازارچه‌های مرزی، شرکت‌های تعاونی و مرزنشینان صورت می‌گیرد. در صادرات قطعی برای محصولات و اجناس مورد نظر، گواهی صادراتی ثابت و قطعی صادر می‌گردد.

صادرات قطعی خود به دو دسته صادرات قطعی تجاری و صادرات قطعی غیر تجاری تقسیم می‌شود.

صادرات قطعی در حجم تجاری
به صادرات در مقادیر زیاد (بنا به تشخیص گمرک)، صادرات قطعی تجاری می‌گویند.

صادرات قطعی غیر تجاری
به صادرات در مقادیر کم، به منظور بازاریابی، ارسال نمونه کالا، هدیه و یا سایر مصارف غیر تجاری گفته می‌شود، که عمدتا از طریق پست و یا همراه خود مسافر و یا بصورت فریت بار انجام می‌پذیرد.

صادرات موقت (Temporary Exportation)
صادرات انواع کالا، به منظور تعمیر یا شرکت در نمایشگاه‌های بین المللی و نمایشگاه‌های داخلی را، صادرات موقت کالا می‌گویند.

از جمله کالاهایی که به صورت موقت صادر می‌شود، می‌توان به فرآورده‌های غذایی مانند شیرینی و شکلات، قطعات الکترونیک و لوازم یدکی اشاره کرد، که در نمایشگاه‌های خارجی عرضه می‌شود.

برای آن دسته از تجهیزات یا ماشین‌آلاتی که، امکان تعمیر آن‌ها در داخل کشور وجود ندارد نیز، پس از بازگشت به کشور تشریفات صادرات موقت به کار گرفته می‌شود.

قوانین صادرات موقت
همانطور که در تعریف صادرات موقت اشاره شد در این روش صادرات، کالا برای اهداف مشخصی به کشور دیگری ارسال شده و ظرف مدت زمان مشخصی بایستی به کشور بازگردانده شود.

صادرات موقت مستلزم رعایت قوانین و مقرراتی است که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

مبحث سوم قانون امور گمرکی (ماده‌های 71 تا 75) به صادرات موقت می‌پردازد.

بر اساس ماده 72 قانون امور گمرکی در صورتی که کالای ارسال شده به خارج از کشور تا پایان مهلت تعیین شده به کشور بازگردانده نشود، نسبت به وصول تضمین یا پیگیری اجرای تعهد اقدام می‌شود. همچنین برای کالاهایی که صادرات قطعی آنها ممنوع یا مجاز مشروط باشد، بر اساس قوانین قاچاق برخورد می‌شود.

کالای صادراتی که به صورت موقت ارسال شده اما در زمان مقرر بازگردانده نشود، طبق قانون به صادرات قطعی تبدیل شده و مشمول هیچ گونه استرداد و تسهیلات صادرات قطعی نمی‌شود.

همچنین در صورتی که کالا تا 10 روز پس از تاریخ تعیین شده به کشور بازگردانده شود، گمرک می‌تواند با اخذ جریمه موضوع ماده (109) این قانون اقدام نماید.

بر اساس ماده 73 قانون امور گمرکی در صورتی که مهر و موم و پلمپ روی بسته و محتویات داخل آن از بین رفته باشد، یا برای گمرک تشخیص عین کالا ممکن نباشد، کالای ارسال شده مانند کالای وارداتی در نظر گرفته شده و مقررات کالای ورودی درباره آن اجرا می‌شود.

در ماده 74 قانون امور گمرکی بیان شده است که کالای صدور موقت در زمان بازگشت به کشور معاف از پرداخت حقوق ورودی می‌باشد. در صورتی که قطعات و لوازمی از کالا در زمان تعمیر، تعویض شده باشند، یا به آنها قطعه جدیدی اضافه شده باشد، مشمول پرداخت حقوق ورودی می‌باشد.

همچنین در صورتی که تعویض قطعات اصلی به حدی باشد که کالا اصالت خود را از دست داده باشد، برای ترخیص لازم است تشریفات واردات قطعی انجام شود و حقوق ورودی به میزان مابه التفاوت ارزش کالای وارداتی و صادراتی نیز پرداخت شود.

بر اساس ماده 75 این قانون، در صورتی که دام‌ها برای تعلیف از کشور به صورت موقت خارج شوند، مشمول رویه صدور موقت بوده و دام‌ها و نُتّاج آنها از پرداخت حقوق ورودی معاف می‌باشند.

 

نگارنده مقاله مفهوم صادرات موقت و قطعی : آقای مهندس مهدی شکوری،‌ مشاور و مدرس امور ترخیص کالا

جهت برخورداری از مشاوره ترخیص کالا می توانید با شماره ۰۹۳۸۲۶۹۵۲۷۰ تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *