شناسه يكتاي قبض انبار، گامي مهم در جهت جلوگيري ازرسوب كالا در گمركات

شناسه يكتاي قبض انبار، گامي مهم در جهت جلوگيري ازرسوب كالا در گمركات

شناسه یکتای قبض انبار : آمارها نشان مي دهد كه تقريبا نيمي از كالاهاي موجود در گمركات كشور به هنگام ورود به كشور فاقد ثبت سفارش مي باشند كه باعث افزايش رسوب كالا در گمركات كشور شده است . علاوه بر رسوب كالا در گمرك مخاطرات ديگري را نيز در برمي گيرد . به هرحال كالايي كه مدتها در گمرك مي ماند و اجازه ترخيص پيدا نمي كند ، كالاي موجود اگر جز دسته كالاهاي خطرناك و انفجاري باشد كه ماندگاري طولاني مدتشان در اماكن گمركي، بسيار خطرناك بوده و ازطرفي ماندگاري كالاهاي فساد پذير باعث از بين رفتن سرمايه هاي واردكنندگان مي شود. به هرحال واردكنندگان جهت واردات اين كالا به اماكن گمركي ارز مورد نياز خود را از بازار داخل تامين نموده و اين يعني خروج ارز از كشور و اتلاف كالا .

شناسه یکتای قبض انبار
شناسه یکتای قبض انبار

در واقع براي كالايي ارز حواله شده و واردكننده هم ريال آن را تامين نموده ولي چيزي عايد كشور نشده است . جهت جلوگيري از اين مشكل راه اول اين است كه با توجه به اين آمار روند صدور ثبت سفارش توسط سازمان هاي مجوز دهنده تسهيل شود و سرعت بيشتري بگيرد ولي با توجه به شرايط تحريمي و ارزي كشور فعلا چنين امكاني ميسر نيست .

راه دوم و زيربنايي تر اين است كه بنظر مي رسد بهترين راه براي جلوگيري از رسوب كالا در گمركات در شرايط كنوني جلوگيري از ورود كالاهاي فاقد ثبت سفارش به گمركات كشور مي باشد و اين مهم ميسر نمي شود مگر با نظارت بر شركت هاي حمل و نقل بين المللي . صدور شناسه يكتاي قبض انبار از جمله موارد بسيار مهمي است كه مي تواند منجربه اين شود كه شركت هاي حمل و نقل بين المللي را تحت نظارت سامانه جامع تجارت قرار داد و از اين طريق صدور بارنامه وارداتي توسط اين شركت ها را منوط به اخذ مجوز از سامانه جامع تجارت كنند. اين يعني كالايي كه فاقد ثبت سفارش معتبر مي باشد تاييديه سامانه جامع تجارت جهت ورود به كشور را نخواهد داشت و شركت هاي حمل و نقل بين المللي مجاز به صدور بارنامه واردات و حمل آن به كشور نيستند و در زماني كه صدور بارنامه توسط شركت هاي خارجي صورت مي گيرد قاعدتا يكي از شركت هاي حمل و نقل بين المللي ايراني بعنوان نماينده آن شركت خارجي در ايران حضور دارد و در اينگونه موارد نيز صدور بارنامه توسط شركت هاي خارجي منوط به تاييد نماينده اش در داخل ايران مي باشد و از اين طريق تا حدود بسيار زيادي مي توان از ورود كالاهاي فاقد ثبت سفارش به گمركات جلوگيري كرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *