آشنایی با شناسه کالا

شناسه کالا یا کد کالا

آشنایی با شناسه کالا

شناسه کالا یا کد کالا : در این مقاله با شناسه کالا که به آن کد کالا یا بارکد نیز گفته می‌شود آشنا می‌شویم، شناسه کالا در واقع مجموعه‌ای از فیلدهای توصیفی یک کالا است که با نظر خواهی از سازمان‌های متولی به صورت فیلدهای توصیفی استاندارد برای هر قلم کالا مشخص شده است و با فراخوانی شناسه کالا، اطلاعات شناسنامه در اختیار فرد استعلام کننده قرار داده می شود.

انواع شناسه کالا :
شناسه داخلی
شناسه IRC
شناسه IVC
شناسه GTIN
شناسه IMEI
شناسه VIN

 

تعریف شناسه داخلی

شناسه ای ۱۳ رقمی که مبتنی بر نظام جامع طبقه‌بندی کالاست و در سامانه شناسه‌کالا به منظور ایجاد برداشت مشترک از هر قلم کالا، به صورت رمزینه (بارکد) و یا نظایر آن بر روی کالا نصب یا درج می گردد . به هر شناسنامه کالا یک شناسه‌کالای یکتا (شناسه داخلی) تخصیص می یابد.

 

تعریف شناسه IRC
مجوزی است که سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی جمهوری اسلامی ایران به داروها و فرآورده‌های حوزه سلامت و پزشکی اعطا می‌کند. فرآورده‌هایی که دارای شناسه IRC می باشند یعنی توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مورد تایید قرار گرفته اند.

 

تعریف شناسه IVC
شناسه‌ای است چند رقمی که توسط سامانه صدور پروانه سازمان دامپزشکی کشور به گروه‌های کالایی دارو ، افزودنی‌ها و مکمل‌ها ، مواد اولیه و جانبی ، ملزومات و تجهیزات دامپزشکی، فرآورده‌های بهداشتی، فرآورده‌های زیستی ( بیولوژی ) ، سموم دامپزشکی و داروهای گیاهی و طبیعی که مصارف حیوانی دارند ، تخصیص می‌یابد.

 

تعریف شناسه GTIN
شناسه جهانی قلم کالای تجاری ( GTIN ) ، یک شناسه بین‌المللی است که توسط سازمان جهانی GS1 ارائه شده و در بیش از ۱۱۰ کشور دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد. شناسه‌ای یکتا که به طور معمول دارای تعداد ارقام ۸ ، ۱۲ ، ۱۳ یا ۱۴ رقم می‌باشد. در ایران معمولا شناسه ۱۳ رقمی آن رایج است که با پیش شماره ۶۲۶ شروع می‌شود و مشخص کننده کالا بوده و توسط کمپانی سازنده کالا در سایت جهانی بصورت بارکد دو بعدی ثبت و سالانه شارژ می گردد.

 

تعریف شناسه IMEI
تمام تجهیزاتی که دارای سیم‌کارت بوده و از شبکه ارتباطات سیار استفاده می‌نمایند ، دارای یک شناسه بین‌المللی ۱۵ رقمی‌منحصر به فرد به نام IMEI می‌باشند.از طریق این شناسه که توسط تولیدکننده بر روی تجهیزات به صورت نرم‌افزاری و سخت‌افزاری نصب و درج می‌شود ، می‌توان اطلاعاتی از قبیل شرکت تولیدکننده ، برند ، مدل ، کشور تولیدکننده ، بازار هدف و شماره سریال هر تجهیز را استعلام نمود.

 

تعریف شناسه VIN
شناسه‌ای ۱۷ کاراکتری از اعداد و حروف است. VIN به معنی شماره شناسایی خودرو است و همان‌طور که از نامش پیدا است ، از مهم‌ ترین اطلاعات یک خودرو محسوب می‌شود.حداقل اهمیت آن زمانی آشکار می‌شود که خودرو برای اعمال تغییراتی از سوی سازنده به کارخانه فراخوانی شده یا حتی دزدیده می‌شود.

 

جمع‌بندی 

شناسه کالا یا کد کالا که به آن، بارکد نیز می گویند، در حقیقت، شناسنامه کالا بوده و متمایز کننده کالای قاچاق از کالای غیر قاچاق است. دریافت این شناسه اجباری می باشد و نحوه دریافت این شناسه، با ثبت نام در سامانه جامع تجارت ایران و سپس، ورود به قسمت شناسه کالا که به همین منظور، راه‌اندازی شده است، خواهد بود.

نگارنده مقاله آشنایی با شناسه کالا : آقای مهندس مهدی شکوری،‌ مشاور و مدرس امور ترخیص کالا

جهت برخورداری از مشاوره ترخیص کالا می توانید با شماره ۰۹۳۸۲۶۹۵۲۷۰ تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *