روش های مهم برای صادارات کالا

روش های صادرات کالا

روش های مهم برای صادارات کالا

روش های صادرات کالا : عموما تجار موفق و كسانی كه افكار بزرگی دارند ، خودشان و كسب و كارشان را محدود به مرزهای جغرافيايی نمی‌دانند و همواره به فكر توسعه كسب و كار و تجارت خود می‌باشند. يك تاجر با ذهن پويا و فعال كسی است كه تجارت خود را محدود به جمعيت كشور خود نمی‌كند و در تلاش براي درنورديدن بازارهای خارج از كشورش نيز می‌باشد. بسياری از كالاهايی كه در كشوری ممكن است بسيار عادی بنظر برسد، امكان دارد كه در كشوری ديگر با توجه به آداب و رسوم مختلف و قوانين متفاوت اين كالا بسيار مورد استقبال قرار گيرد . بنابراین صادرات کالا یکی از دغدغه های فعالان اقتصادی و تجار می باشد، انجام صادرات نه تنها منجر به ارزآوری برای کشور می شود بلکه برای خود صادرکننده نیز می تواند سود بسیار مناسبی را در پی داشته باشد.

برای بهتر عمل کردن در بازارهای صادراتی شکی نیست که آشنایی با مراحل و روش ها و فوت و فن های آن موثر می باشد. با ما همراه باشید تا با روش های مختلف صادرات کالا آشنا شویم.

روش های صادرات کالا
روش های صادرات کالا

 

روش های مختلف برای ورود به عرصه صادرات کالا

یکی از مباحثی که راجع به مدل های کسب و کار صادراتی باید به آن اشاره کنیم انواع روش های مختلف برای صادرات می باشد.

اگر شخصی به عنوان یک تولید کننده، خود اقدام به صادرات بپردازد، صادرات به شیوه مستقیم را انتخاب کرده است و اگر شخص دیگری با بازار آشنایی نداشته و توان تحلیل و شناخت بازار،وضعیت بازار، توسعه بازار و رکود بازار را نداشته باشد، کار صادراتی خود را به یکی از حلقه‌های واسطه صادراتی می سپارد. در واقع در این حالت صادرات به روش غیر مستقیم را انتخاب کرده است.

صادرات مستقیم توسط تأمین کننده و تولیدکننده مستقیماً مستقل از اینکه مدل ورود به بازار هدف چیست ، خود اقدام به بخش و یا دپارتمانی صادراتی خود می کند و شرکت های بزرگ و کوچک مختلفی از واسطه‌های صادراتی و مشارکت هایی از این قبیل استفاده می کنند.

در نتیجه روش‌های مرسوم صادرات کالا به دو دسته تقسیم بندی می شوند:

  • صادرات به طور مستقیم
  • صادرات به طور غیر مستقیم

روش مستقیم
در روش مستقیم همانطوری که توضیح داده شد، کالا تولیدی توسط خود یا دیگران به شکل مستقیم صادر می شود. صفر تا صد مراحل صادرات کالا نیز توسط بر عهده خود شخص می باشد.

برای صادرات کالا بعد از اینکه محصول تولید شد باید برای آن در کشورهای مقصد بازاریابی صادراتی انجام شود یا به زبان ساده تر مشتری خارجی پیدا کرد.

تحقیقات بازار جزئی از فعالیت‌هایی می باشد که در این مرحله باید انجام شود.

یکی دیگر از فعالیت هایی که باید انجام شود نقل و انتقالات و تبادلات بین بانکی می باشد. برای صادرات کالا باید اقدامات دیگری از جمله ثبت سفارش، گرفتن کارت بازرگانی و مواردی از این قبیل هم انجام شود که بر عهده خود شرکت یا فرد صادرکننده می باشد.

 

روش غیر مستقیم
روش غیر مستقیم نقطه مقابل و عکس روش مستقیم برای صادرات به روش غیر مستقیم می باشد.

در این روش از یک واسط برای انجام کار استفاده خواهد شد.این واسطه ها معمولاً می توانند شامل شرکت‌های مدیریت صادرات، شرکت‌های بازاریابی بین الملل و یا حتی اشخاص و بازرگانان حرفه‌ای باشد.

در این روش از طریق عقد قرارداد تمام یا بخشی از کار صادرات کالا را به واسطه واگذار خواهید کرد.

برای برخی از شرکت ها و مجموعه‌های تجاری به علت پایین بودن حجم محصول صادراتی اشان، برای آن ها به صرفه نمی‌باشد که یک واحد مجزا برای این کار اختصاص دهند.

که معمولاً بهترین روش برای آن ها صادرات از طریق واسطه ها یا همان صادرات غیر مستقیم می باشد.

 

نگارنده مقاله روش های مهم برای صادارات کالا : آقای مهندس مهدی شکوری،‌ مشاور و مدرس امور ترخیص کالا

جهت برخورداری از مشاوره ترخیص کالا می توانید با شماره ۰۹۳۸۲۶۹۵۲۷۰ تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *