تعریف رسوب کالا در گمرک

رسوب کالا در گمرک

تعریف رسوب کالا در گمرک

رسوب کالا در گمرک : بعضی مواقع ممکن است در زمان ترخیص کالای خود و انجام تشریفات گمرکی با مشکلاتی رو‌به‌رو شوید که باعث رسوب کالا در گمرکات شود. اما باید بدانیم که منظور از رسوب کالا چیست و از طریق چه راه‌هایی می توانیم از رسوب کالا جلوگیری نماییم؟

 

رسوب کالا چیست؟
برای اینکه بتوانیم به یک تعریف مشخصی از رسوب کالا برسیم ، باید دو دیدگاه را در این زمینه بررسی نماییم:
دیدگاه اول:
زمانی که کالایی به تازگی وارد گمرک می شود و یا مدتی است که در بنادر ، مناطق آزاد ، مناطق ویژه و اماکن گمرکی وجود دارد ، می توان گفت که جزئی از کالاهای رسوبی می باشند.معمولاً به این نوع از کالاها ، موجودی گمرکات گفته می شود و لزوما همه آن ها کالاهای رسوبی نیستند.
دیدگاه دوم:
در دیدگاه دوم به کالاهایی ، کالای رسوبی گفته می شود که امکان اظهار به گمرک و ترخیص از آن را پیدا نکرده. از نظر گمرک این دیدگاه یعنی کالاهای ترخیص نشده که می توان به عنوان کالاهای دپو شده و یا کالاهای رسوب شده دانست.
باید گفت که ماندن کالاها در گمرک ، ضربه سنگینی را به اقتصاد کشور وارد می‌نماید زیرا از ورود کالا در زمان مشخص و مورد نیاز آن جلوگیری شده است، نمونه بارز آن هم مواد اولیه پوشک بچه، دستمال کاغذی، لوازم التحریر، کاغذ و… بوه است.
به چه دلایلی رسوب کالا در گمرکات اتفاق می افتد؟
یکی از دلایل مهمی که باعث رسوب کالا می شود ، تعداد زیاد بخشنامه ها و مصوبات مربوط به گمرکات می باشد. این بخشنامه‌ها باعث سردرگمی همه ی بخش های فعال در این زمینه می شود.
یکی دیگر از دلایل رسوب کالا ، توجه نکردن واردکنندگان به مصوبات و قوانین دولت و واردات کالاهای ممنوعه می باشد.
زمانی هم ممکن است بخشی از کالا ها به دلیل ترانزیت به کشورهای دیگر در بنادر کشورمان باقی بمانند و باعث رسوب کالا شوند. گاهی هم وارد کننده کالا ، منابع مالی مورد نیاز را برای ترخیص کالا ندارد پس این موجب ماندن کالا در بنادر و گمرکات کشور می شود.
همچنین چنانچه کالا وارد کشور شده باشد اما فعال اقتصادی، ارز آن را به دلایلی پرداخت نکرده و در انتظار تأمین ارز از روش های دولتی و یا آزاد است در این صورت امکان ترخیص کالا فراهم نمی‌شود.
ازدلایل دیگر رسوب کالا در گمرکات نیز به عدم توانایی صاحب کالا در پرداخت حقوق ورودی و کامل نبودن اسناد و مدارک مربوط به ترخیص کالا مربوط می‌شود. این درحالی است که مطابق  با قانون برای ترخیص کالا تمامی تشریفات گمرکی می بایست به طور کامل انجام شوند.
برخی از راهکارهای مهم برای جلوگیری از رسوب کالا:
  • تسهیل روند واردات مواد اولیه و کالاهای اساسی
  • تسریع روند تشریفات گمرکی و ترخیص کالا در خصوص کالاهای اساسی، نهاده‌ های کشاورزی و کالاهای وارداتی واحدهای تولیدی و قطعه ‌سازان
  • برای کالا‌های ضروری نظیر گوشت به سرعت و ظرف مدت یک ساعت تشریفات سیستمی آن انجام شود و کالا به درب خروج هدایت شود
  • پذیرش ضمانت ‌های تجمیعی که توسط بانک عامل برای یک گمرک صادر می‌شود
  • تمامی سازمان های درگیر در این فرآیند، موظفند خواهند بود که همزمان با تخلیه و حمل کالا و قبل از اظهار آن، اقدام به نمونه برداری کالا و ارائه مجوز‌های قانونی لازم کنند تا به این ترتیب کالا بدون هیچ گونه تاخیری موفق به ترخیص شود.
  • وزارت صنعت، معدن و تجارت می تواند برای آن دسته از کالاهایی که با وجود رسوب در گمرکات تا به حال نتوانسته اند مجوز ثبت سفارش را دریافت نمایند، مجوز صادر نماید.
  • در صورتی که با گواهی بانک عامل، ارز کالایی تامین شده و مشکل مالکیت ندارد ، اجازه ترخیص قطعی آن صادر شود.
  • اقلام اظهار شده به گمرک، بدون نیاز به اصلاح مجوز ثبت سفارش طبق ردیف تعرفه استنباطی گمرک، ترخیص شوند.
  • چنانچه کالایی در مهلت مقرر ثبت سفارش به کشور وارد شود، پیشنهاد می‌شود مهلت مندرج در مجوزهای ثبت سفارش آن افزایش یابد تا نیازی به تمدید آن نباشد.
  • قبل از اظهار کالاها و مثلاً در زمان تخلیه در بنادر یا اماکن گمرکی دیگر می‌توان تمهیدات لازم در جهت نمونه برداری از آنها و ارائه مجوزهای قانونی را انجام داد تا روند ترخیص کالا سرعت بگیرد.
  • دارو و به طور کلی محصولات دارویی را می توان با حداقل اسناد و زیر نظر مستقیم وزارت بهداشت یا سازمان غذا و دارو ترخیص کرد.
  • برای آن دسته از واردکنندگانی که مشکل تامین مالی دارند می‌توان بخشی از کالاهای اظهار شده آنها را به علت بدهی در گمرک نگه داشت و به مابقی آن اجازه ترخیص داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *