آشنایی با درب خروج از گمرک

درب خروج از گمرک

آشنایی با درب خروج از گمرک

درب خروج از گمرک : همانطور که می دانید گمرک را می ‌توان دروازه ورود و خروج کالاهای تجاری دانست. این دروازه در هر کشوری، مطابق قوانین خاصی اداره می شود؛ بنابراین در گمرک ایران هم از قوانین خاصی پیروی می شود. ترخیص کالا در تهران هم تابع قوانینی است. همچنین بخش‌ های مختلفی دارد که هر کدام از آنها نقشی در روند ترخیص کالا ایفا می کنند. بدون شک درب خروج گمرک، مهم ترین قسمت آن است؛ به همین دلیل، مدیریت صحیح آن اهمیت زیادی دارد. اگر می خواهید، بدانید، درب خروج گمرک چیست و چه وظایفی دارد، بخش های بعدی نوشتار را با دقت مطالعه کنید.

برای آشنایی با درب خروج گمرک باید بگوییم که پس از گرفتن مجوزهای لازم برای ترخیص کالا (پروانه ترخيص)، باید به درب خروج گمرک، مراجعه کرد. در این قسمت، مدارک، بررسی شده و مجوز بارگیری صادر می گردد. پس از این مرحله، کالا به انبارهای گمرک، منتقل می شود. بعد از بررسی کالا و انجام کارهای حسابداری، سندی رسمی برای خروج کالا از انبار صادر می شود. این سند، بیجک نام دارد.

کالای خارج شده از انبار به درب خروج گمرک رفته، سایر مراحل لازم را گذرانده و به صورت رسمی، از گمرک، صادر می شود. روشن است که درب خروج گمرک، نقش مهمی در روند ترخیص کالا ایفا می کند؛ زیرا همان طور که احتمالاً متوجه شده اید، علاوه بر این که خروج قانونی محصول از این قسمت انجام می شود، ضروری است که در همان ابتدای کار ترخیص، صاحب کالا به آن مراجعه کند. تاژ ترخیص آماده ارائه مشاوره به شما مشتریان عزیز است.

6 وظیفه درب خروج گمرک
وظایف درب خروج گمرک را می توان به صورت زیر لیست کرد:

1. بررسی فیزیکی کالا
در این مرحله باید کالا به صورت دقیق، مورد ارزیابی قرار گیرد، تا اطمینان حاصل شود که محموله خروجی از گمرک، کاملاً سالم و عاری از هر گونه ایراد می باشد. بدیهی است که بسته به نوع محصول، شیوه بررسی آن فرق دارد؛ همچنین باید نحوه بسته بندی کالا را ارزیابی نمود، تا از هر گونه آسیب فیزیکی تا رسیدن به مقصد در امان بماند.

2. بررسی چشمی محموله
مطابقت دادن اطلاعات ارائه شده در اظهارنامه با کالا، کاری است که در این مرحله انجام می شود. مهم ترین مسئله این است که تعداد کالا یا تعداد بسته با آنچه در اظهارنامه گمرکی درج شده است، یکسان باشد.

3. تأیید اظهارنامه گمرکی
در برخی شرایط، داخل بسته ها بررسی می شود، تا بازرس مطمئن شود که محتویات بار با آنچه در اظهارنامه آمده، هیچ تفاوتی ندارد. در نهایت، اظهارنامه گمرکی به صورت رسمی تأیید می گردد.

4. ثبت مشخصات و مستندسازی کالا
یکی از وظایف اصلی درب خروج گمرک این است که مشخصات کالا را به صورت دقیق ثبت کند. به خصوص تعداد کالا، مد نظر است؛ همچنین در این مرحله، بازرس باید سندی رسمی را برای ثبت مشخصات محصول امضاء کند.

5. نمونه برداری
نمونه برداری از کالا بسته به نوع آن در شرایط خاصی انجام می شود. این کار به منظور تأیید کیفیت کالا و استاندارد بودن آن مطابق قوانین بین المللی انجام می گیرد. اطلاعات نمونه باید در اظهارنامه وارد شوند.

6. گزارش ایرادات کالا
در صورت مشاهده هر گونه مشکل در روند بررسی کالا، بازرس یا مأمور گمرک باید آن را در هنگام خروج از گمرک، سندسازی کند؛ البته در واقع چنین سندی باید نشان دهد که مأمورین، مشکل را شناسایی و حل نموده اند.

 

اهمیت ارزیابی کالا در درب خروج گمرک
اهمیت ارزیابی کالا در درب خروج گمرکبا معرفی درب خروج گمرک و بیان مهم ترین وظایف آن، احتمالاً تا حد زیادی به اهمیت آن پی برده اید. در اینجا لازم است، خاطر نشان شود که هدف اصلی درب خروج گمرک، سالم و قانونی بودن کالاهای صادراتی یا وارداتی است. به تبع این مسئله، پیشگیری از ورود یا خروج کالای قاچاق، بسیار مهم می باشد.

با ارزیابی دقیق کالا می توان از ورود یا خروج هر گونه کالای غیر قانونی یا نامشروع جلوگیری نمود؛ همچنین روند قانونی گذشتن کالا از درب خروج گمرک از فعالیت های اقتصادی غیر قانونی پیشگیری نموده، باعث می شود که حمل و تجارت بین المللی محصولات به صورت عادلانه و با امنیت بالایی انجام گیرد؛ همچنین روند ترخیص کالا را تسهیل می کند.

 

فهرست جامع محصولاتی که نیاز به ارزیابی کامل گمرکی دارند!
بی تردید هر محصولی که قصد ورود یا خروج به گمرک را داشته باشد، باید مورد ارزیابی دقیق و کامل قرار گیرد. هر چند که پروسه بررسی برخی کالاها به دلیل ماهیت یا حساسیت خاص خود، دقت بیشتری را می‌طلبد و زمان آن طولانی تر خواهد بود؛ اما در هر حال بیان فهرست چنین محصولاتی، دشوار و بسیار وقت گیر است.

آنچه گفتن آن ضروری به نظر می رسد، این است که در پروسه ترخیص کالا از گمرک با مفهوم مسیرهای سبز، زرد و قرمز مواجه می شویم. در واقع هر کالایی که به درب خروج از گمرک می رسد و مورد ارزیابی قرار می گیرد، وارد یکی از این مسیرها می شود. منظور ما از فهرست محصولاتی که نیاز به ارزیابی کامل دارند، آنهایی است که به مسیر قرمز می روند.

شایان ذکر است که در حال حاضر سامانه EPL کالاها را به طور خودکار بررسی می کند و بسته به وضعیت آن در یکی در مسیرهای ذکر شده قرار می دهد.

در حالی که کالاهای وارد شده به مسیر سبز، خیلی آسان و سریع ترخیص می شوند، محصولاتی که بر حسب شرایط و مندرجات اظهارنامه، در مسیر قرمز قرار می گیرند، باید مورد ارزیابی دقیق تری قرار گرفته، از نظر داشتن استانداردهای لازم بررسی گردند؛ همچنین برخی محصولات، آزمایش می شوند. طبیعتاً بررسی و ترخیص کالاهای مسیر قرمز به زمان بیشتری نیاز دارد و حداقل 24 ساعت طول می کشد، تا مجوز خروج نهایی آنها صادر شود.

نگارنده مقاله آشنایی با درب خروج از گمرک : آقای مهندس مهدی شکوری،‌ مشاور و مدرس امور ترخیص کالا

جهت برخورداری از مشاوره ترخیص کالا می توانید با شماره ۰۹۳۸۲۶۹۵۲۷۰ تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *