حذف معافیت واردات ماشین‌ آلات خط تولید

حذف معافیت واردات ماشین آلات

حذف معافیت واردات ماشین‌ آلات خط تولید

حذف معافیت واردات ماشین آلات : همزمان با تصویب قانون جدید امور گمرکی در سال 1390 در مجلس شورای اسلامی، طی یک اقدام بسیار خوب و راهگشا نمایندگان مجلس تصویب کردند که واردات مربوط به ماشین‌آلات خط تولید از پرداخت حقوق و عوارض گمرکی معاف باشد و این قانون در بند غ ماده 119 قانون امور گمرکی لحاظ شد و از آن تاریخ تا انتهای سال 1400 همواره ماشین‌آلات خط تولید برای واحدهای تولیدی صاحب پروانه بهره‌برداری از پرداخت حقوق ورودی به گمرک معاف بودند و البته واحدهای تولیدی که صاحب جواز تأسیس بودند به استناد جواز تأسیس یک‌بار می‌توانستند از این معافیت بهره‌مند شوند. البته شروطی نیز از طرف وزارت صمت وجود داشت و آن هم این بود که برای ماشین‌آلاتی معافیت صادر می‌شد که مشابه تولید داخل نداشتند و تولیدکنندگان با این احتساب توانستند در این دهه ماشین‌آلات خط تولیدشان را بازسازی و نوسازی کنند.

به این طریق که با مراجعه به سازمان صمت هر استان و با ارائه ثبت سفارش و پروانه بهره‌برداری و با جواز تأسیس برای آنها معافیت صادر و به گمرک اعلام می‌شد و گمرک نیز با توجه به معافیت صادر شده توسط سازمان صمت هر استان ماشین‌آلات خط تولید را از پرداخت حقوق و عوارض گمرکی معاف می‌کرد.

اما در قانون بودجه سال 1401 این معافیت لغو شد و سازمان صمت هر استان دیگر اجازه صدور مجوز معافیت برای ماشین‌آلات خط تولید را ندارد. واقعاً باید بررسی شود که کسانی که باعث لغو این معافیت‌ها شده‌اند چه فکری در سر داشته‌اند؟ در شرایطی که تولیدکنندگان این مرز و بوم از سال 1397 تا کنون با انواع و اقسام محدودیت‌ها دست و پنجه نرم کرده‌اند و توانسته‌اند به زحمت واحدهای تولیدی‌شان را سرپا نگه دارند، آیا اکنون مستحق مجازات هستند؟

در شرایطی که بسیاری از واردکنندگان به‌علت مشکلات ارزی دیگر تمایلی به واردات نداشته و به سمتی سوق پیدا کرده‌اند که تمایل دارند کالایی را که تا به حال وارد می‌کردند اکنون تولید کنند و معافیت واردات ماشین‌آلات خط تولید نیز یک امتیاز بسیار خوب برایشان محسوب می‌شد، اما درست در شرایطی که تولید نیازمند حمایت ویژه می‌باشد به یک‌باره با لغو معافیت ماشین‌آلات خط تولید مواجه می‌شوند.

به‌راستی این کار جز ضربه زدن به تولید و اشتغال و اقتصاد کلان کشور چه دست‌آورد دیگری دارد؟

پیش‌بینی می‌شود که با لغو معافیت واردات ماشین‌آلات خط تولید، نوسازی و بازسازی و حتی ایجاد واحدهای تولیدی جدید با مشکل جدی مواجه شود و از این‌رو است که به نظر می‌رسد دولت و مجلس می‌بایست به طور جدی و فوری وارد موضوع شده و معافیت ماشین‌آلات خط تولید را احیا کنند.

از طرفی طبق قانون امور گمرکی کالایی که برای فروش وارد کشور نمی‌شود و جنبه بازرگانی ندارد نیز از پرداخت حقوق ورودی گمرکی معاف است و ماشین‌آلات خط تولیدی که برای تولید وارد شده و قرار نیست این ماشین‌آلات در بازار به فروش برسد آیا نباید طبق قانون امور گمرکی بخاطر اینکه جنبه بازرگانی ندارد از معافیت پرداخت حقوق ورودی معاف باشد؟

لغو معافیت حقوق ورودی ماشین‌آلات خط تولید در شرایط حساس کنونی بسیار کار اشتباه و مخاطره‌آمیزی است و از طرفی باید بررسی شود که چه اشخاصی و با چه مقاصدی باعث لغو این معافیت شده‌اند؟‌ کسانی که معافیت ماشین‌آلات خط تولید را لغو کرده‌اند به نظر دارای نیت خیرخواهانه‌ای نبوده‌اند و این موضوع حتماً باید بررسی شود و به اطلاع اهالی صنعت برسد.

حذف معافیت واردات ماشین آلات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *