ترخیص کالا از گمرک بازرگان

ترخیص کالا گمرک بازرگان

ترخیص کالا از گمرک بازرگان 

ترخیص کالا گمرک بازرگان : گمرک بازرگان یکی از گمرکات مهم کشور و در واقع بزرگ ‌ترین گمرک زمینی و دروازه تجارت ایران و اروپا می‌باشد. این گمرک در یک کیلومتری شهر بازرگان، 15 کیلومتری شهر ماکو و گمرک مرزی ترکیه قرار دارد. گمرک بازرگان شامل دو ورودی اصلی برای عبور سواری، اتوبوس و ماشین می‌باشد و کلیدی‌ترین گمرک استان آذربایجان غربی نیز به شمار می‌رود.

سابقه تأسیس این گمرک به اوایل قرن پیش یعنی در حدود سال 1305 برمی‌گردد. گمرک بازرگان از طرف کشور ترکیه با نام گوربولاغ شناخته می‌شود. موقعیت جغرافیایی ویژه گمرک بازرگان موجب شده تا این گمرک بر سر راه تجارت‌های بین‌المللی ایرانن با کشورهای مختلفی از جمله ترکیه، ارمنستان، گرجستان، جمهوری آذربایجان، روسیه و سایر کشورهای همسایه قرار گرفته و به لحاظ اقتصادی هزینه‌های کمتری را در زمینه تبادلات تجاری برای بازرگانان داشته باشد. گمرک بازرگان در دامنه رشته کوه‌های آرارات واقع شده است و مساحت تقریبی این گمرک در حدود چهار هزار و چهار صد متر مربع می‌باشد و از جمله بزرگترین گمرکات کشور در زمینه واردات، صادرات، ترخیص و ترانزیت کالا می‌باشد.

گمرکات تحت نظارت این گمرک شامل گمرک پلدشت، بازارچه‌های ساری ‌سو و صنم ‌بلاغی می‌شود. ترخیص کالا از گمرک بازرگان مانند سایر گمرکات کشور تابع قوانین و مقررات ابلاغ شده از سوی گمرک ایران می‌باشد و تفاوت چندانی با سایر گمرکات ندارد. اما به واسطه قرار گرفتن در مرز کشور و بهره‌مندی از برخی قوانین و مقررات کشور در حمایت از فعالیت مرزنشینان می‌توان تجارت سهل‌تری نسبت به سایر گمرکات و به‌خصوص گمرکات داخلی داشت.

به‌طور مثال وجود بازارچه‌های مرزی شرایطی را فراهم کرده تا کشاورزان این منطقه بتوانند فارغ از برخی تشریفات و تعهدات صادراتی به‌راحتی محصولات خود را حتی در حجم کم به کشورهای اطراف صادر نمایند و یا در بحث واردات اعطای برخی امتیازات به مرزنشینان یا پیله‌وران در جهت واردات به ازاء صادرات انجام شده بدون نیاز به ثبت سفارش از جمله امتیازاتی است که تجارت را در این گمرک سهل و روان نموده است. نکته دیگری که باید به آن توجه داشت این است که ترخیص کالا و ورود و صدور کالا از این گمرک صرفاً از راه زمینی صورت می‌گیرد و بدین منظور برای انجام هرچه بهتر نقل و انتقال کالاهای وارداتی به این گمرک دو درب ورودی و بارگیری تریلی‌ها، کامیون‌ها و ماشین‌های سواری و اتوبوس در نظر گرفته شده تا روند نقل و انتقال در اسرع وقت انجام شود و روزانه حدود 500 تریلی از این گمرک عبور کرده و بارگیری می‌شود.

از جمله کالاهایی که از این گمرک وارد کشور می‌شود می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

واردات انواع پارچه، مواد پلاستیک، انواع درب های مخصوص آسانسور، انواع سنگ، لوازم یدکی، موتورهای  مورد استفاده در صنایع مختلف، ماشین آلات راه سازی و جرثقیل ها و …

با توجه به گفته های بالا نتیجه گیری می شود که گمرک بازرگان از جمله گمرکات مهم و بزرگ کشور محسوب می شود که نقش بی بدیلی در سطح کشور و اقتصاد کشور ایفا نماید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *