ترخیص کار گمرک

ترخیص کار گمرک

ترخیص کار گمرک

ترخیص کار گمرک : هر کالایی که به قصد واردات یا صادرات وارد گمرک می شود، جهت ترخیص از گمرک خواه وارد کشور شود و یا از کشور خارج شود، نیازمند صدور مجوز از سوی گمرک می باشد. با توجه به گستردگی کالاها و تنوع محصولات وارداتی و صادراتی هر کالایی نیازمند مجوزهای مربوطه می باشد.

در واقع ترخیص کالاهای مختلف، رویه های متفاوتی نیز دارد و همین امر باعث پیچیده تر شدن و سخت تر شدن فرآیند ترخیص و خروج کالا از گمرکات می شود. در کشور ما نیز با توجه به شرایط تحریم ها و دخالت های گسترده سازمان ها و نهادهای دولتی در امور تجارت و صدور بخش نامه های متعدد به طور پیوسته، فرآیند ترخیص کالا از گمرک هر روز پیچیده تر می شود و کسی که می خواهد امور مربوط به ترخیص کالا از گمرک انجام دهد می بایست به قوانین و بخشنامه ها تسلط کافی داشته تا توان دفاع از حقوق صاحب کالا را داشته باشد و بتواند در کمترین زمان و با کمترین هزینه کالای مربوطه را از گمرک ترخیص کند.

به کسی که فرآیند ترخیص و خروج کالا از گمرک را انجام می دهد اصطلاحاً ترخیص کار گفته می شود صاحب کالا شخصاً می تواند با حضور در گمرک اقدام به انجام تشریفات گمرکی و ترخیص کالا خود از گمرک کند.

ولی با توجه به زمان بر بودن این کار و همچنین با توجه به اینکه گمرکات کشور اکثراً در خارج شهرها و یا نزدیک مرزهای زمینی و آبی کشور قرار دارند، برای شخص صاحب کالا صرفه اقتصادی و زمانی ندارد که خودش امور مربوطه به ترخیص کالا را انجام دهد. از این رو عموماً صاحبان کالا با تنظیم یک وکالت نامه محضری به نام نماینده خودش ایشان را جهت انجام امور مربوطه به گمرک معرفی می نماید. که از نظر قانون نماینده صاحب کالا می تواند شخصی باشد که صاحب پروانه کارگذاری از گمرک بوده و یا کارمند دائم صاحب کالا می باشد. البته با توجه به عدم نظارت گمرک و نهادهای ذیربط دفاتر اسناد رسمی این موضوع را رعایت نمی کنند و وکالت نامه را به نام هر شخصی بدون در نظر داشتن جایگاه حقوقی‌اش که می بایست صاحب پروانه کارگذاری از گمرک باشد و یا کارمند دائم صاحب کالا باشد، صادر می نمایند که این امر البته خلاف قوانین و مقررات می باشد.

ترخیص کار گمرکی می بایست به سامانه های گمرک از جمله EPL تسلط داشته باشد. می بایست به قانون امور گمرکی مسلط بوده و مهارت لازم در رابطه با محاسبه حقوقس و عوارض گمرکی را داشته باشد. می بایست به انواع رویه های گمرکی از جمله واردات، صادرات، ورود موقت، خروج موقت، ورود موقت، مرجوعی و … مسلط باشد تا توانایی پاسخگویی به انواع درخواست های صاحبان کالا را داشته باشد. وظیفه اصلی ترخیص کار حفظ و حراست از منافع صاحب کالا در چارچوب قوانین و مقررات است. از طرفی ترخیص کار می بایست اسرار حرفه ای صاحب کالا را حفظ نماید.

در واقع از مهم ترین وظایفش حفظ اسرار صاحب کالا می باشد که می بایست امانت داری کند و مانع از دسترسی افراد غیر به اسناد صاحب کالا شود. از دیگر خصوصیاتی که یک ترخیص کار می بایست حتماً در رفتارش با صاحبان کالا لحاظ کند، صداقت می باشد و می بایست بخصوص در مورد هزینه ها و زمان ترخیص کالا با صاحب کالا صادق بوده و اطلاعات درست به ایشان ارائه دهد .

سخن آخر اینکه ترخیص کار کسی است که به نمایندگی از صاحب کالا به گمرک مراجعه کرده و مبادرت به ترخیص و خروج کالا از محوطه های گمرکی می نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *