واردات و ترخیص لوازم یدکی خودرو از گمرک

ترخیص لوازم یدکی خودرو

واردات و ترخیص لوازم یدکی خودرو از گمرک

ترخیص لوازم یدکی خودرو : در ابتدای این نوشته می‌خواهم به این نکته اشاره کنم که ترخیص کالا از گمرکات ایران نیازمند تجربه و دانش کافی است و در این بین تجربه بسیار مهم است، به این دلیل که در کشور ما متأسفانه هر روز رویه‌ها تغییر کرده و مدام با بخشنامه‌های گوناگونی مواجه هستیم.

بنابراین فردی که برای ترخیص کالا به گمرک مراجعه می‌کند می‌بایست آشنا به بخشنامه‌های روزانه بوده و تجربه کافی داشته باشد. در ایران بخش قابل توجهی از نیاز لوازم یدکی خودرو در بازار توسط واردات تأمین می‌شود.

تنوع خودروهایی که برای آنها لوازم یدکی وارد می‌شود و همچنین تنوع قطعاتی که برای هر خودرو نیاز است، مشخص می‌کند که فردی که برای ترخیص و یا حتی ثبت سفارش لوازم یدکی خودرو اقدام می‌کند می‌بایست صاحب تجربه کافی و تخصص مرتبط در این زمینه باشد.

به‌طور مثال از مواردی که گمرک در مورد لوازم یدکی خودرو بسیار حساس است درج شماره فنی قطعات یدکی در فاکتور و درج صحیح نام خودروها در فاکتور می‌باشد، یعنی اینکه باید برای گمرک محرز شود که مثلاً اگر شما گیربکس خودرو را به گمرک اظهار می‌کنید مربوط به چه خودرویی می‌شود؟ و نمی‌توان کلی‌گویی نمود.

از طرفی گمرک با صدور بخشنامه‌های متعدد نشان داده که روی موضوع ارزش‌گذاری قطعات خودرو بسیار حساس است و با توجه به گستردگی لوازم یدکی خودرو تعرفه‌های گمرکی لوازم یدکی در سطح کتاب تعرفه بسیار پراکنده است که کمتر صنفی می‌باشد که به لحاظ تعرفه در سطح کتاب مقررات صادرات و واردات چنین وسعت و چنین پراکندگی داشته باشد.

به‌طور مثال برخی تعرفه‌های لوازم یدکی مانند واشرها یا دسته موتور خودرو در فصل 40 طبقه‌بندی می‌شود، برخی لوازم دیگر در فصل 84 یا 85 و یا حتی فصل‌های دیگر طبقه‌بندی می‌شوند. برخی قطعات یدکی خودرو مشمول اخذ مجوز خاصی می‌شود. به‌طور مثال لنت خودرو مشمول مجوز استاندارد می‌باشد. یا اگر بخواهید موتور کامل خودرو وارد کنید می‌بایست با هماهنگی راهنمایی و رانندگی باشد تا شماره موتورها در سامانه پلیس راهنمایی و رانندگی ثبت شود و از این موارد در مورد قطعات یدکی خودرو بسیار زیاد است و از این‌رو ثبت سفارش و ترخیص لوازم یدکی خودرو از گمرک می‌بایست توسط یک ترخیص‌کار با تجربه و کارآزموده صورت گیرد. بسیاری از واردکنندگان لوازم یدکی در اکثر اوقات چندین قطعه لوازم خودرو را در یک محموله وارداتی سفارش می‌دهند و ممکن است در یک ثبت سفارش بیش از 10 قطعه لوازم یدکی خودرو وجود داشته باشد و هرکدام از اقلام تعرفه مجزا داشته باشد و یا هرکدام مشمول اخذ مجوز خاصی شود که باید به همه این نکات توجه داشت.

در اکثر موارد واردکنندگان لوازم یدکی خودرو در سطح بازار فاقد کارت بازرگانی می‌باشند و باید بسیار در این مورد احتیاط کرد و اگر قرار است ایشان از کارت بازرگانی دیگران استفاده کنند باید توجه داشته باشند از کارت‌های بازرگانی استفاده کنند که چندین سال تمدید شده و مالیات پرداخت کرده‌اند. با توجه به تعدد اقلام وارداتی درباره لوازم یدکی خودرو از الزامات ترخیص این کالا وجود یک لیست عدل‌بندی شفاف و کامل است که باید از طرف صاحب کالا در اختیار ترخیص‌کار گمرک قرار گیرد.

نتیجه‌گیری که می‌توان کرد این است که مراحل ثبت سفارش و ترخیص لوازم یدکی نیازمند تجربه بالا و تسلط بر قوانین و مقررات و همچنین تسلط بر اخذ مجوزهاست و توصیه می‌شود که صاحبان کالا در این زمینه حتماً با افراد  با تجربه همکاری داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *