ترخیص کالا از گمرک شهریار

ترخیص از گمرک شهریار

ترخیص کالا از گمرک شهریار

ترخیص از گمرک شهریار : شهر تهران به عنوان پایتخت کشور همواره مورد توجه فعالان اقتصادی بوده است. در سال‌های گذشته به علت تمرکزگرایی بیش از اندازه دولت در تهران این شهر جمعیتی بسیار انبوه را به خاطر وجود امکانات و زیرساخت‌های مناسب اقتصادی در خود جای داده است که البته علاوه بر مزایای مثبتی که به ارمغان آورده، تبعات منفی نیز داشته است.

افزایش جمعیت به دنبال خود سرمایه‌آور نیز هست و به دنبال سرمایه قطعاً کارآفرینی و اشتغال نیز رخ می دهد و البته ازدیاد جمعیت به طور طبیعی باعث افزایش تقاضای کالا و خدمات نیز می‌شود. همین انبوه جمعیت از عواملی است که باعث رونق کسب و کار و ایجاد واحدهای تولیدی قدرتمند و راه‌اندازی شرکت‌های بازرگانی بزرگی شده است. وجود همین واحدهای تولیدی و بازرگانی بی‌شمار در تهران باعث افتتاح گمرکات مختلفی در تهران از جمله گمرک تهران یا همان گمرک شهریار شده است. گمرک شهریار بر گمرکات دیگر استان تهران از جمله گمرک غرب، امور نمایشگاهی و گمرک جنوب نیز نظارت دارد. گمرک شهریار به دلایل متعددی از جمله موقعیت جغرافیایی مناسب، نزدیکی به پایتخت، نزدیکی به فرودگاه‌های مهرآباد و امام خمینی، امنیت مناسب مرکز کشور جهت نگهداری کالاها و مجاز بودن گمرک شهریار به ترخیص طیف وسیعی از کالاها و … از جمله گمرکات مناسب برای ترخیص کالا می‌باشد و نکته مهم‌تر این است که بسیاری از صاحبان کالا و صنایع که کالای خود را جهت ترخیص به این گمرک وارد می‌کنند لزوماً در استان تهران مستقر نمی‌باشند و بسیاری از صاحبان صنایع و کسب و کار در استان‌های دیگر گمرک شهریار را به عنوان گمرک نهایی جهت ترخیص کالای خود انتخاب می‌کنند. البته از دلایل بسیار مهم استقبال از ترخیص کالا از این گمرک توسط صاحبان کالا پیچیدگی‌های تجاری در ایران و نیاز به دریافت انواع و اقسام مجوزها و تأییدیه ها از سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی جهت واردات کالا می‌باشد که عموماً این سازمان‌ها نیز در تهران متمرکز هستند و صاحبان کالا جهت تسریع در انجام امور گمرکی و احیاناً تسریع در تبادل پیغام بین گمرک و سازمان‌های مجوزدهنده ترجیح می‌دهند که کالای خود را وارد گمرک شهریار نمایند تا در صورت نیاز به اخذ مجوز از ارگانی دولتی در پایتخت، ‌سریع‌تر این کار را انجام دهند. این گمرک در واقع بزرگترین گمرک زمینی کشور در بحث واردات کالا می‌باشد. البته گمرک بازرگان بزرگترین گمرک زمینی کشور به لحاظ ورود و ترانزیت کالا به نقاط مختلف کشور مطرح می‌باشد لیکن در بحث واردات قطعی به نظر گمرک شهریار از نظر تعداد اسناد و حجم خروجی کالا در مقیاسی بالاتر از گمرک بازرگان فعال می‌باشد.

قواعد ترخیص کالا و ورود و خروج کالا به گمرک‌خانه‌های داخلی از جمله گمرک شهریار با سایر گمرکات مرزی و دریایی متفاوت است و مشمول قواعد سخت‌گیرانه‌تری می‌باشد. به طور مثال ممکن است شما کالایی را به گمرک بازرگان یا گمرک بوشهر وارد کرده باشید ولی به هر دلیلی قصد مرجوع نمودن این کالا را به خارج از کشور داشته باشید که این امر در گمرک بازرگان یا بوشهر به راحتی و با درخواست صاحب کالا صورت می‌پذیرد اما اگر قصد مرجوع کردن همان کالا را از گمرک شهریار داشته باشید می‌بایست ابتدا به ساکن برای آن کالا ثبت سفارش داشته باشید و درصدی از ارزش کالا و چندین برابر حقوق ورودی را نزد گمرک به صورت سپرده نقدی یا ضمانت نامه بانکی و یا بن کارنه به وصیغه بگذارید تا گمرک شهریار این وصیغه را به عنوان تضمین شما نزد خود نگه دارد تا گمرک پس از اطمینان از خروج کالا از یکی از گمرکات مرزی از کشور وصیغه شما را آزاد کند. که البته شرط داشتن ثبت سفارش در مقاطع مختلف الزامی و در مقاطعی دیگر الزامی نیست. بنابراین می بایست به این نکات توجه کافی داشت.

از عوامل دیگر استقبال بازرگان و تولیدکنندگان جهت ورود کالای خود به گمرک شهریار وجود انبارهای وسیع و امن و مطمئن در این گمرک می‌باشد، وجود انواع انبارها جهت نگهداری ایمن انواع کالاها می باشد که می توان به آن ها اشاره نمود:

انواع انبارهای سرپوش و از چهار طرف بسته، انبارهای بدون دیوار یا در اصطلاح دیگر که به آنها هانگار گفته می‌شود، انبارهای یخچالی که مخصوص مواد بهداشتی است،‌ محوطه کانتینری که همجوار با ریل راه‌آهن نیز می‌باشد، انبارهای روباز و محوطه باز و همچنین انبارهای مخصوص نگهداری کالاهای خطرناک. موارد بالا نیز از جمله مواردی است که صاحبان کالا را ترغیب به ورود و ترخیص کالا از این گمرک می‌کند.

همانطور که در ابتدای مطالب نوشتیم از دلایل مهم رونق این گمرک موقعیت جغرافیایی گمرک شهریار می‌باشد که در نیمه غربی شهر تهران واقع شده است و عمده کارخانجات شهر تهرّان نیز در نیمه غربی این استان و عموماً کارخانجات بزرگ حد فاصل شهر تهران و کرج واقع شده اند و همین امر یکی از دلایل استقبال صاحبان این صنایع از گمرک شهریار جهت ترخیص کالاهایشان می‌باشد. موارد فوق به طور خلاصه برخی مزایا و معایب ترخیص کالا از گمرک شهریار می‌باشد که سعی داشتیم به طور مختصر و مفید در اختیار صاحبان کالا و علاقمندان عزیز قرار دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *