ترخیص کالا از گمرک خرمشهر

ترخیص از گمرک خرمشهر

ترخیص کالا از گمرک خرمشهر

ترخیص از گمرک خرمشهر : گمرک خرمشهر همواره به عنوان یکی از گمرکات تأثیرگذار و بزرگ کشور مطرح بوده است. تا قبل از شروع جنگ بین ایران و عراق در سال 1359 این گمرک دریایی همواره به عنوان بزرگترین مرز ورود کالا به کشور مطرح بوده است. ولی در حین جنگ و به دلیل حملات نظامی متعدد، فعالیت این گمرک با چالش جدی مواجه شد و ناگزیر بخش اعظمی از فعالیتش متوقف گردید و تجار و بازرگانان و همچنین بخش دولتی جهت واردات و صادرات کالا به گمرک دیگر از جمله گمرک شهید رجایی بندرعباس روی آوردند. هم‌مرز بودن خرمشهر با آب‌های سرزمین عراق و وجود مرز زمینی مشترک با این کشور، موقعیت بسیار مناسبی را برای گمرک خرمشهر فراهم نموده تا با بهره‌گیری از ظرفیت بالای بندری گمرک خرمشهر امکان ترانزیت کالاهای وارداتی و صادراتی برای کشور عراق فراهم گردد. نزدیکی گمرک خرمشهر به بسیاری از شهرهای غربی کشور که عمدتاً شهرهایی صنعتی و نفتی می‌باشند، می‌بایست جذابیت خاصی را برای فعالان اقتصادی غرب کشور به وجود آورده باشد تا این گمرک را به عنوان گمرکات ورودی و خروجی کالاهای خود انتخاب کنند. قرار گرفتن خرمشهر و آبادان در حوزه مناطق آزاد تجاری و صنعتی نیز از عواملی است که سرمایه‌گذاران می‌توانند جهت بهره‌برداری از مزایای آن در این ناحیه مستقر شوند. اما چرا گمرک خرمشهر نتواسته جایگاه واقعی خود را در بین گمرکات کشور بازیابی کند.

یکی از دلایل اصلی فرسایش بنادر به خاطر جنگ و همچنین تبعات بسیاری که جنگ بر آب‌های این حوزه جغرافیایی تحمیل نموده است. جنگ طولانی مدت باعث شد تا بسیاری از قایق های غرق شده و ادوات نظامی در این آب‌ها ته‌نشین شود و همین امر لایروبی را در این مناطق با چالش جدی مواجه کرده است و این عدم لایروبی باعث شده که کشتی‌های بزرگ امکان پهلوگیری در این بنادر را نداشته باشند و همین امر از عوامل اصلی کم رونق شدن این گمرک می‌باشد.

گمرکی که در دوران صدرنشینی بندر خرمشهر، عنوان دانشگاه گمرکات کل کشور را از آن خود کرده بود و اکثر قریب به اتفاق مدیران ارشد گمرک جمهوری اسلامی در سال‌های پیش از انقلاب چند سال یا حداقل بخشی از سنوات خدمتی خود را در گمرک خرمشهر گذرانده‌اند. گمرک خرمشهر به دلیل تنوع در کالاهای وارداتی و گستردگی فعالیت و نیز به دلیل انضباط حاکم بر جو اداری آن، بستر مناسبی برای پرورش نیروهای متخصص و کارشناس در امور گمرکی به ویژه واردات و صادرات کالا تلقی می‌شد.

پیش از انقلاب در سال 1356 گمرک خرمشهر به عنوان مرکز ثقل تجارت ایران از امکانات بسیار وسیع و گسترده‌ای برخوردار بود. وجود این امکانات رفاهی متناسب با حجم فعالیت گمرک موجب شده بود کارکنان گمرک با اشتیاق فراوان بندر خرمشهر را به عنوان محل خدمت خود انتخاب نموده و با طی نمودن گام‌های ترقی به افزایش دانش گمرکی خود متناسب با علم روز و فن‌آوری جدید بپردازند. از این رو گمرک خرمشهر توانست نیروهایی را پرورش دهد که امروزه سکان‌دار گمرک جمهوری اسلامی بوده و سیاست‌های گمرک ایران را به نحو مطلوب و مناسب با نیاز کشور در جهت تحقق صادرات و واردات کالا و کنترل مبادی رسمی کشور دنبال نمایند.

از طرفی به تدریج بعد از جنگ و با توجه به بازسازی‌های صورت گرفته بخشی از عقب‌ماندگی‌های گمرک خرمشهر جبران شد و هم‌اکنون می‌توان از این گمرک به عنوان سومین گمرک مهم کشور یاد نمود. امروزه گمرک خرمشهر مهم‌ترین گمرک تجاری استان خوزستان در ترخیص کالاهای غیر دولتی توسط واردکنندگان بخش خصوصی است.

گمرک خرمشهر اکنون از نظر سازمانی عنوان اداره کل را دارد و البته بخاطر تنوع کالاهای وارداتی می‌توان گمرک خرمشهر را به عنوان اولین گمرک کشور و دومین گمرک کانتینری کشور محسوب کرد.

خودرو، لاسیتک، لوازم یدکی، پارچه، ماشین آلات و انواع لوازم خانگی و بدلیجات و … از جمله کالاهای وارد شده از این گمرک می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *