ترخیص از گمرک تهران

ترخیص از گمرک تهران

ترخیص از گمرک تهران : گمرکات تهران به 4 گمرک تقسیم می شود که شامل : گمرک جنوب، گمرک شهریار، گمرک غرب و گمرک فرودگاه امام خمینی می باشد. البته گمرک جنوب سال‌هاست که دیگر فاقد فعالیت می باشد و در این نوشته نیز قصد داریم صرفاً در مورد گمرک شهریار یا همان گمرک تهران توضیحاتی را ارائه دهیم.

تهران به لحاظ موقعیت جغرافیایی در مرکز کشور و همچنین به عنوان پایتخت ایران دارای بنگاه های اقتصادی و تولیدی بسیار بزرگ و مؤثری در سطح کشور می باشد که عمدتاً این کارخانجات در اطراف و حومه تهران قرار دارند.

کالاهای وارد شده به گمرک تهران قاعدتاً از مرزها و گمرکات مرزی کشور ابتدا وارد شده و سپس تحت نظارت گمرک با رویه ترانزیت داخلی به گمرک تهران وارد شده و قبض انبار دریافت می کنند. اغلب کالاهای وارد شده به این گمرک از مرز بازرگان ترانزیت می شوند و گمرک تهران یکی از گمرکات فعال و با تعداد بالای سند در سطح کشور مطرح می باشد. از طرفی رشته فعالیت های این گمرک بسیار زیاد بوده و تقریباً تمامی کالاهای وارداتی را پوشش می دهد. صاحبان کالا و شرکت های حمل و نقل بین المللی می بایست به هنگام ورود کالا به این گمرک دقت لازم را انجام دهند، زیرا گمرک تهران به عنوان یک گمرک خانه داخلی مطرح می باشد و مزیت ها و امتیازهای مناطق آزاد و مناطق ویژه اقتصادی را ندارد و همین امر باعث شده که کالایی که به این گمرک وارد می شود به سختی بتوان راهی برای مرجوع کردن یا ترانزیت آن به گمرکات دیگر کشور پیدا کرد. نزدیکی این گمرک به شهرک ها و واحدهای صنعتی اطراف تهران یکی از مزیت های عالی این گمرک محسوب ی شود. از مزایای دیگر آن می توان به وجود انبارهای مختلف در این گمرک از جمله انبارهای سرپوش، هانگار، محوطه های روباز، انبارهای کالاهای خطرناک، انبار مواد شیمیایی و انبار یخچالی اشاره نمود.

از طرفی دیگر استقرار گمرک ستادی در تهران و در دسترس بودن این گمرک ستادی برای کسانی که در گمرک تهران فعالیت دارند بسیار امر مهم و حیاتی محسوب می شود.

یک مزیت مهم دیگری که این گمرک دارا می باشد وجود خط آهن است. خط آهنی که داخل گمرک و در کنار محوطه کانتینری کشیده شده و کالاهای با تناژ بالا را نیز می توان از طریق این خط آهن و از طریق گمرکات مرزی وارد کشور و وارد گمرک تهران نمود.

گمرک تهران جهت تسهیل امور واردات کالاها به یک ابتکار جالب روی آورده و درب خروج گمرک را به دو درب خروج تقسیم نموده است. درب خروج شماره 1 که در قسمت میانی گمرک واقع شده مربوط به کالاهای تجاری و بازرگانی می باشد و درب خروج شماره 2 که در شمال گمرک واقع شده مربوط به واحدهای تولیدی می باشد که هر درب خروجی به طور مجزا دارای رئیس و کارشناسان مستقل تحت نظرمدیر کل می باشند و هر کدام دارای باسکول خروجی مستقل مربوطه نیز می باشند. این ابتکار عمل باعث شده تا ازدحام جهت بارگیری کاهش یافته و صاحبان کالا و نمایندگان آنها جهت خروج کالاهایشان با معطلی کمتری مواجه شوند.

از جمله مزایای دیگر این گمرک وجود 2 آزمایشگاه تعیین ماهیت به عنوان آزمایشگاه همکار استاندارد می باشند که توانایی بالایی در تشخیص ماهیت انواع کالاها داشته به طوری که آزمایشگاه های دیگر سطح گمرکات دیگر اگر امکان تعیین ماهیت کالایی را نداشته باشند از این دو آزمایشگاه کمک می گیرند.

وجود پنجره واحد تجارت فرامرزی باعث گرد آمدن سازمان های مجوز دهنده زیر یک سقف شده که به تسهیل ترخیص کالا کمک شایانی می کند. از جمله این سازمان می توان به مواردی اشاره نمود: راه آهن، وزارت راه و شهرسازی، اداره مالیات، سازمان قرنطینه و حفظ نباتات، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات، سازمان استاندارد و … البته وجود انواع شرکت بازرسی جهت نمونه برداری به موقع هم از نکات حائز اهمیت این گمرک می باشد. از موارد سخت‌گیرانه در این گمرک که جزء معایبش محسوب می شود این است که جهت واحدهای تولیدی و بازرگانی به سختی دستوری مبنی بر استفاده از ترخیص به صورت پته یا بند 1 ماده 38 صادر می شود و این امر کار را برای بسیاری از صاحبان کالا و نمایندگان آنها دشوار نموده. در مجموع گمرک تهران با توجه به واقع شدن در میانه کشور و امنیت بالا و نزدیکی به واحدهای تولیدی و تجاری بزرگ کشور و همچنین هم شهری بودن با واحدهای ستادی گمرک ایران محل مناسبی برای ترخیص کالاهای تجاری و تولیدی می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *