ترخیص کالا از گمرک بندرعباس

ترخیص از گمرک بندرعباس

ترخیص کالا از گمرک بندرعباس

ترخیص از گمرک بندرعباس : به طور قطع هرکسی در زمینه بازرگانی، حمل و نقل و ترخیص کالا در سطح ایران فعالیت دارد با نام گمرک بندرعباس آشناست. این گمرک به عنوان بزرگ‌ترین گمرک در سطح کشور نقش بی‌بدیلی را در اقتصاد کلان کشور به عهده دارد.

طبق آمارهای رسمی گمرک ایران، گمرک بندرعباس به تنهایی تقریباً نیمی از عملیات گمرکی در سطح گمرکات کشور اهم از واردات، صادارت و ترانزیت را پوشش می‌دهد. این گمرک یکی از تخصصی‌ترین گمرکات کشور چه در حوزه واردات و چه در حوزه صادرات می‌باشد. واردات انواع کالاهای تجاری و مربوط به تولیدی‌ها از جمله مواد اولیه، ماشین‌آلات، پارچه‌ها، خودرو سواری و سنگین و بدلیجات، لوله‌های فلزی، لوازم پزشکی، مواد شیمیایی و … نشان‌دهنده اهمیت این گمرک در امر واردات می‌باشد. در بحث صادرات نیز گمرک بندرعباس به عنوان یکی از معدود گمرکات مجاز به صادرات مشتقات نفتی و پتروشیمی مطرح می‌باشد.

در سال 1376 این بندر به صورت منطقه ویژه اقتصادی در هیئت دولت تصویب شد. یکی از قابلیت‌هایی که این گمرک را از سایر گمرک‌ها متمایز کرده است، وجود جرثقیل‌هایی است که فرآیند ترخیص کالا را تسریع می‌بخشد. اهمیت ترخیص کالا از گمرک بندرعباس زمانی مطرح می‌شود که کالای شما قابلیت فاسد شدن داشته باشد و کالاهایی مانند: دارو، لوازم آرایشی و بهداشتی، مواد غذایی و …

همانطور که می‌دانید دمای شهرهای جنوبی ایران مثل بندرعباس بسیار بالاست. این شهر در گرم‌ترین روزها دمای 50 درجه را دارد. وجود دو گمرک همیشه فعال یعنی گمرک باهنر و گمرک بندرعباس به اهمیت این شهر افزوده است.

از موارد مهم دیگری که می توان به آن اشاره کرد ترخیص کالاهای اساسی از گمرک بندرعباس می‌باشد. این کالاها شامل روغن، برنج، لاستیک، گندم و برخی نهاده‌های دامی می شود.

گمرک بندرعباس نقش مهمی در ترانزیت خارجی برای کشور دارد. از جمله آن می توان به استفاده کشور افغانستان از بندرعباس اشاره کرد. بسیاری از بازرگانان افغانستان کالاهای خریداری شده را جهت ورود به افغانستان ابتدا در گمرک بندرعباس تخلیه و از آن جا به کشور افغانستان ترانزیت می‌کنند که به این رویه انجام عملیات “ترانزیت خارجی” گفته می شود. از محسنات گمرک بندرعباس می توان به وجود کارشناسان آگاه به قوانین گمرکی اشاره نمود. برخلاف تصور عموم و برخی همکاران که کم دانشی کارشناسان گمرکی را عاملی جهت تسهیل و ترخیص کالا می‌دانند، ما معتقد هستیم که گمرک بندرعباس به دلیل وجود کارشناسان زبده و اهل فن در زمینه قوانین و مقررارت گمرکی و فهم عمیق ایشان از مقررات صادرات و واردات محل بسیار مناسبی جهت ترخیص کالا نسبت به گمرکات دیگر می‌باشد.

زمانی که یک کارشناس گمرکی آگاهی لازم را نسبت به اسناد ارائه شده توسط صاحب کالا یا نماینده قانونی صاحب کالا داشته باشد، بدون ترس و واهمه از عواقب خودساخته ذهنی اقدام به تأیید اسناد می نماید زیرا به حدود قانون و مقررات آشنایی کامل داشته و به خوبی می‌داند که حدود تخلف و یا احیاناً قاچاق کالا کجاست و همین امر باعث تسهیل فرایند ترخیص در گمرک بندرعباس شده است.

نقطه ضعف گمرک بندرعباس وجود یک سازمان استاندارد بسیار سخت‌گیر و بی منطق می باشد که تمامی اصول و بخش نامه های بالادستی سازمان ملی استاندارد را کنار زده و به طور مستقل عمل می‌کند.

یکی از نقاط ضعف این گمرک هجوم یک باره کالاهای اساسی مانند برنج می باشد که به هنگام ترخیص این کالاها، دیگر کالاها جهت بارگیری و یافتن وسیله ای برای حمل کالای خود به سطح کشور با مشکل مواجه می‌شوند. به نظر می‌رسد با یک هماهنگی بهتر با صاحبان کالاهای اساسی جهت زمان‌بندی ترخیص کالاهایشان می‌توانند از بروز این مشکل جلوگیری نمود که تقریباً چند ماهی از سال با این مسأله دست به گریبان نشویم.

در پایان می‌توان به این مهم اشاره کرد که این گمرک جهت ترخیص کالا به عنوان یکی از بهترین گمرکات کشور می‌تواند در خدمت واردکنندگان و تولیدکنندگان کشور باشد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *