ترخیص کالا از گمرک انزلی

ترخیص از گمرک انزلی

ترخیص کالا از گمرک انزلی

ترخیص از گمرک انزلی : شهر انزلی یکی از شهرهای استان گیلان است و منطقه آزاد انزلی نیز در همین شهر واقع شده است. بندر انزلی تقریباً در حدود 8 درصد از ترانزیت کل کشور را به خود اختصاص داده است و به عنوان بزرگ‌ترین بند شمال کشور محسوب می‌شود و البته به لحاظ میزان تخلیه و بارگیری نیز پس از گمرکات شهید رجایی و بندر امام خمینی رتبه سوم در کشور را دارد. گمرک انزلی حدود 1/6 هکتار مساحت دارد و تاریخچه این گمرک نیز به زمان صفویه باز می‌گردد و از حدود 300 سال پیش فعالیت داشته و دروازه ورود کالاهای اروپایی به کشور بوده است و همواره بسیاری از کشتی‌های روسی در این بندر پهلو می‌گرفتند. قرار گرفتن بندر انزلی در مسیر کریدور جنوب به شمال از عوامل مؤثری است که اهمیت بندر انزلی را بیش از گذشته نمایان می‌کند. بسیاری از کشورهای حوزه آسیای میانه و کشورهای حوزه دریای خزر می‌توانند از طریق این بندر به سواحل جنوبی ایران دسترسی پیدا کنند و از این سواحل نیز به تمام دنیا به خصوص کشورهای حوزه شرق آسیا دسترسی دریایی داشته باشند که در مقایسه با حمل زمینی بسیار به‌صرفه‌تر و سهل‌تر می‌باشد.

امتیاز دیگر بندر انزلی که به آن اشاره شد قرار گرفتن این بندر در محدوده منطقه آزاد می‌باشد که همین دلیل باعث شده تا دولت جهت رونق کسب و کار در این محدوده معافیت مالیاتی 20 ساله در نظر بگیرد.

از انواع کالاهایی که جهت ورود یا صدور وارد این بندر می‌شود می توان به موارد زیر اشاره نمود : از جمله خشکبار، مواد اولیه، محصولات نفتی، آهن‌آلات و چوب و …

البته آهن‌آلات و چوب و الوار از جمله کالاهایی است که از طریق گمرک انزلی بسیار وارد کشور می‌شود و در زمینه آهن‌آلات البته صادرات نیز صورت می‌گیرد.

گمرک بندر انزلی را می‌توان گمرک فله‌ای نیز قلمداد نمود که عموماً این کالاهای فله‌ای شامل نهاده‌های دامی و گندم و غلات و … می‌باشد.

از مزایای دیگر این گمرک می‌توان به فاصله 35 کیلومتری آن تا فرودگاه بین‌المللی و دسترسی‌های زمینی به سایر استان‌های کشور اشاره کرد. همچنین این بندر به بزرگ‌ترین ذخایر نفت و گاز دریای خزر بسیار نزدیک بوده که خود امتیاز ویژه‌ای برای این بندر محسوب می‌شود. بیشترین حجم واردات از طریق گمرک انزلی از کشور روسیه می‌باشد. نتیجه این که گمرک بندر انزلی بزرگ‌ترین بندر شمال کشور و سومین گمرک کشور به لحاظ میزان تخلیه و بارگیری در کشور می‌تواند محل مناسبی جهت مبدأ و مقصد کالاهای وارداتی یا صادراتی صاحبان کالا باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *