مراحل تحویل کالا روی عرشه کشتی 

تحویل کالا روی عرشه کشتی

مراحل تحویل کالا روی عرشه کشتی 

تحویل کالا روی عرشه کشتی :‌ در این مقاله قصد داریم اصطلاح تحویل کالا روی عرشه کشتی را به صورت دقیق برای شما عزیزان توضیح دهیم.  این اصطلاح در واقع به این معنا می‌باشد که شما کالاها را در زمان مقرر بر روی عرشه کشتی و در گمرک باید تحویل بگیرید و دقیقا این بدان معنا می باشد که فروشنده فقط وظیفه سالم رساندن کالاها را به کنار اسکله و بر روی عرشه کشتی دارا می باشد. از این زمان به بعد هیچ نوع مسئولیتی متوجه فروشنده نخواهد بود.

تمامی مسئولیت‌های تخلیه و بارگیری کالاها و هزینه‌های مربوط به آن به عهده خریدار خواهد بود و فروشنده در این زمینه هیچ مسئولیتی را تقبل نخواهد کرد. این مسئولیت زمانی جدی‌تر خواهد شد که تمامی مفاد و قوانین مربوط به این نوع معامله در قرار داد به طور کامل قید شده باشد. در واقع به طور معمول تمامی قوانین در قرارداد آن قید می‌شوند. هم اکنون که با این تعاریف به طور کامل آشنا شدید لازم است که قوانین مربوط به تحویل کالا روی عرشه کشتی را برای شما به طور کامل توضیح دهیم.

قوانین تحویل کالا روی عرشه کشتی، تعهدات فروشنده
این قوانین باید به شرح و تفصیل برای شما بیان شوند، به آن ها به صورت اصولی اشاره خواهیم کرد.
اولین قانون مربوط به تعهدات فروشنده در معامله تحویل کالا در کشتی می باشد. شما با آشنایی با این تعهدات بهتر می‌توانید با ماهیت واقعی این نوع معامله آشنا شوید. تهیه فهرست کالاها و قرار داد به همراه گواهی مطابقت کالاها به عهده فروشنده می باشد و فراهم نمودن آن ها باید توسط فروشنده انجام گیرد.
مجوزها و تمامی تشریفات اداری باید توسط فروشنده تهیه شود و هزینه‌های مربوط به این بخش از معامله به عهده فروشنده خواهد بود. هزینه ها فقط مالی نیستند و منظور از هزینه‌ها می تواند هزینه‌های زمانی هم باشد. اجازه نامه هایی هم که در این روال عادی باید دریافت شوند، به صورت اصولی باید توسط فروشنده دریافت گردند.
اجازه‌های رسمی توسط نهادهای رسمی دریافت می شود و به همین منظور حتما باید این اجازه نامه ها را به صورت همیشگی دریافت نمایید. تحویل کالا روی عرشه کشتی در واقع نوعی تعهد را برای فروشنده ایجاد می نماید که بخش اداری قبل از تحویل کالا را به طور کامل بر عهده بگیرد. قرارداد های زیادی باید در این مرحله توسط فروشنده دریافت شود. اما چند نوع قرارداد برای فروشنده مسئولیت زیادی ایجاد خواهد کرد که آن ها را اگر به صورت خلاصه بخواهیم نام ببریم به این صورت می باشند.
قرارداد بیمه و قرار داد حمل. هر دوی این قراردادها، قراردادهای مجزایی می باشند و ماهیت جداگانه‌ای را دارا می‌باشند. به همین دلیل باید ذکر کنیم که فروشنده مسئولیت زیادی در برابر بیمه کردن بار کالاهایی که ارسال می کند، خواهد داشت.
تحویل این کالاها، همان طور که از نام نوع معامله آن بر می آید، کاملا غیر مستقیم بوده و بر روی عرشه کشتی کالاها تحویل داده می شود. یعنی فروشنده در برابر تحویل دادن کالاها در اسکله مسئولیتی را متقبل نخواهد شد. تحویل کالا روی عرشه کشتی معامله‌ای پیچیده می باشد و برای هر دو طرف سودمند می‌باشد. قوانین معامله تحویل کالا روی عرشه کشتی با قوانین مربوط به سایر معاملات تفاوت‌های زیادی را دارا می باشد. البته تعهدات فروشنده به این جا ختم نمی شود، این تعهدات ادامه دار خواهد بود.
قبل از تحویل کالا در کشتی فروشنده باید متعهد شود که امنیت کالاهای ارسالی را تضمین نماید و خسارات وارده را جبران نماید. البته این تعهدات تا زمان تحویل کالا روی عرشه کشتی ادامه دار خواهد بود و به زمان پس از تحویل کالا و رسیدن آن ها به اسکله مربوط نمی شود. همان طور که قبلا هم به آن اشاره شد، تمامی هزینه ها قبل از تحویل کالا روی عرشه کشتی بر عهده فروشنده خواهد بود و پس از آن هزینه مراحل دیگر تحویل کالاها، بر عهده خریدار می باشد. اسناد لازم باید توسط فروشنده برای خریدار ارسال گردد و به همین منظور فروشنده می تواند از همه روش‌ها برای این کار استفاده نماید. می‌توان حتی به صورت الکترونیکی سند را ارسال نموده و کارهای مربوط به آن را انجام داد.
بسته‌بندی کالاها به صحیح‌ترین شکل ممکن هم بر عهده فروشنده می باشد و باید این کالاها برای تحویل کالا روی عرشه کشتی آماده باشند. هر نوع مشکلی که در این زمینه به وجود آید، می توان به موجب آن از فروشنده تقاضای جبران خسارت نمود.
مدارک لازم برای تحویل کالا روی عرشه کشتی
بیش‌تر مواردی که به آن در بالا اشاره شد، بسیار حیاتی می باشند. مدارک لازم به شرح زیر می‌باشد.
اسناد و گواهی نامه های لازم برای واردات کالا از طریق مرز آبی، تمامی مستندات و مدارک لازم که توسط اداره گمرک اعلام می‌گردد. این موارد از مهم ترین مدارک درخواستی برای تحویل کالا روی عرشه کشتی می باشد. در واقع در بالا به صورت کلی به مدارک لازم برای ترخیص این کالاها اشاره کرده ایم. بیش‌تر این مدارک در واقع توسط خریدار دریافت می‌گردد.
تعهدات خریدار و قانون های مربوط به تحویل کالا روی عرشه کشتی
خریدار هم در این نوع معامله تعهداتی را باید بدهد، این تعهدات را برای شما بیان خواهیم کرد.
اولین تعهد خریدار مربوط به تحویل به موقع مبلغ قید شده در قرارداد می‌باشد.
دریافت مجوزهایی که برای واردات کالاها لازم است، بر عهده خریدار بوده و بسیار لازم می‌باشد.
خریدار وظیفه ای را در برابر بیمه کالاهای ارسالی دارا نمی باشد و این به عهده فروشنده می‌باشد.
پس از تحویل کالاها، مسئولیت آن ها به عهده خریدار می باشد و از این نظر مسئولیتی را برای فروشنده در نظر نمی‌گیرند.
تمامی هزینه‌های مربوط به بازرسی قبل از حمل کالا بر عهده خریدار می باشد، این مورد فقط مربوط به بازرسی های واقع در مرز و کشور مقصد صدق خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *