نکته مثبت قانون جدید مبارزه با قاچاق!

اصلاحیه قانون مبارزه با قاچاق

نکته مثبت درباره قانون جدید مبارزه با قاچاق!

اصلاحیه قانون جدید مبارزه با قاچاق : قاچاق کالا یکی از معضلات اصلی در اقتصاد کشور می‌باشد که ریشه اصلی آن وضع مقررات و قوانین اشتباه و تبعیض‌آمیز توسط نهادهای تصمیم‌گیر می‌باشد. به طور مثال فرض کنید شما به عنوان یک واردکننده گوشی Iphone  در حال فعالیت می‌باشید و به یک‌باره بخشنامه‌ای صادر می‌شود و ثبت سفارش گوشی تلفن همراه مدل Iphone  ممنوع می‎‌شود و پس از چند روز بخشنامه لغو می‌شود و یا اینکه فرض کنید طبق مقررات صادرات و واردات اگر شما قصد صادرات کالایی را داشته باشید و در حین انجام عملیات گمرکی محدودیتی برای صادرات کالای مورد نظر شما اعمال شود منوط به این که کالای شما قبل از اعلام ممنوعیت دارای قبض انبار معتبر اماکن گمرکی باشد، شما می‌توانید بدون در نظر گرفتن ممنوعیت جدید، کالای خود را صادر نمایید. ولی فرض کنید همان کالا را از گمرک غرب تهران در مسیر زرد گمرکی اظهار نموده و تشریفات گمرکی را در گمرک مبدأ (گمرک غرب تهران) به پایان رسانده‌اید و ماشین حامل محموله صادراتی شما در مسیر یکی از گمرکات مرزی می‌باشد که به یک‌باره بخشنامه‌ای صادر شده و صادرات کالای شما با ممنوعیت مواجه می‌شود و شما قبض انبار هم ندارید و همین‌طور بلاتکلیف می‌مانید.

مثال‌های فوق نمونه‌هایی است که می‌توان بیان کرد تا ریشه اصلی قاچاق را متوجه شویم و به این ترتیب است که قاچاق صورت می‌گیرد.

از جمله راه‌های قاچاق ورود کالا به کشور از طریق راه‌های قانونی، واردات از طریق رویه ملوانی یا همان ته‌لنجی است! بر طبق قانون، ملوانان لنج‌های ایرانی می‌توانند برای امرار معاش و کسب درآمد مقدار معینی کالا بدون پرداخت حقوق و عوارض گمرکی وارد استان مربوطه خود نمایند ولی همین قانون به علت اینکه بسیار بد اجرا می‌شود مورد سوء استفاده سودجویان قرار گرفته است. به‌طوری که مشاهده شده در بسیاری از موارد تحت پوشش همین قانون، کالاهایی وارد کشور شده و از محدوده استانی هم خارج شده به‌طوری که ضربه سنگینی بر اقتصاد و تولید وارد ساخته است.

حجم واردات قاچاق از طریق لنج‌ها گاهی اوقات تا چند کانتینر در هر لنج را شامل می‌شود و اما نکته ظریف آنجاست که این کالاها پس از تخلیه در خشکی به چه صورت وارد استان‌های دیگر می‌شوند. اکثر این کالاها توسط ماشین‌های سواری که صندلی‌های عقب خودرو را برداشته‌اند وارد کشور می‌شوند، به‌طوری که هرکدام می‌توانند مقدار زیادی کالا را دور از چشم نیروی انتظامی وارد کشور کنند و از طرفی این خودروها می‌بایست برای اینکه بتوانند مقدار زیادی کالای قاچاق حمل کنند، کمک فنرهای عقب خودرو را تا مقدار زیادی بالا ببرند تا در هنگام بار زدن در صندوق عقب و صندلی‌های عقب ماشین امکان حرکت داشته باشد. اما یکی از معضلات نیروی انتظامی این است که زمانی که این خودرها خالی هستند امکان برخورد با آنها را ندارند و صرفاً زمانی می‌توانند با آنها برخورد کنند که حامل کالای قاچاق باشند.

خوشبختانه در اصلاحیه قانون جدید مبارزه با قاچاق کالا و ارز در تبصره 7 ماده 20 این نقصان برطرف شده و از این به بعد با خودروهایی که شکل ظاهری‌شان را تغییر دهند طوری که پلیس تشخیص دهد این کار را برای آماده کردن خودرو برای حمل کالای قاچاق انجام داده در ابتدا می‌تواند صاحب خودرو مورد نظر تذکر دهد و در صورت تکرار می‌تواند خودرو را توقیف نماید و خودروی مشکوک به حمل کالای قاچاق حتی بدون اینکه شامل کالای قاچاق باشد را ضبط نمایند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *