چگونگی اخذ گواهی بهداشت برای کالاها

اخذ گواهی بهداشت کالا

چگونگی اخذ گواهی بهداشت برای کالاها

گواهی بهداشت چیست؟

اخذ گواهی بهداشت کالا : گواهی بهداشت به گواهی گفته می شود که به منظور تایید سلامت کالاهای صادراتی از آن استفاده می‌شود. این گواهی تایید می‌کند که کالای شرکت و سازمان شما به درستی و به خوبی تهیه شده است و در ساخت آن از تمامی موارد بهداشتی و تمام نکات مربوط به سلامت پیروی شده است. در صورتی که این گواهی صادر نشود، کالاها اجازه صادر شدن یا وارد شدن به کشور را نخواهد داشت و این گواهی نامه حتما باید به گمرک تحویل داده شود. در واقع گواهی بهداشت بخشی از مدارکی است که باید به گمرک تحویل داده شود. در ادامه کاربرد این گواهی را برای شما بیان خواهیم کرد.

کاربرد گواهی بهداشت
کاربرد این گواهی بهداشت مربوط به شرکت‌ها و مراکزی است که قصد صادرات کالاهای خود را دارند. البته این گواهی برای مراکز فروش مواد غذایی و تهیه و طبخ غذا و هر مرکزی که با مواد غذایی سروکار داشته باشد هم نیاز است و دریافت آن برای این مراکز بسیار حیاتی می باشد. برای این که این مراکز اجازه فعالیت حرفه ای داشته باشند، حتما باید گواهی بهداشت را دریافت نمایند. اخذ این گواهی به معنای سلامت کسب و کار این افراد می باشد.
مدارک لازم برای اخذ گواهی بهداشت
برای دریافت گواهی بهداشت نیاز است که حتما مدارکی را به مسئول مربوطه آن تحویل دهید. این مدارک عبارتند از:
درخواست کتبی برای اخذ گواهی بهداشت که در آن اطلاعاتی مثل نام و نام خانوادگی، امضا مدیر عامل و مسئول فنی مرکز و واحد تقاضا کننده قید شده باشد. این مورد اولین مدرکی است که باید به نهاد مربوطه برای دریافت گواهی بهداشت ارائه شود.
اخذ گواهی بهداشت کالا
اخذ گواهی بهداشت کالا
گزینه بعدی باید فهرست محصولات صادراتی که حاوی اطلاعات زیر است باشد:
تاریخ ساخت و نوع کالا و تعداد آن، از ابتدایی ترین موارد است که حتما باید در این گواهی ثبت شده باشد و اطلاعات دیگری هم مثل شماره و مهر و امضا و تاریخ تولید کننده باید در آن ثبت شود. تصویر پروانه ساخت معتبری که به جهت صادرات مورد استفاده قرار گیرد هم از دیگر مدارک درخواستی نهاد مربوطه برای اخذ گواهی بهداشت می باشد.
کارت فعالیت موسسه و شرکت تقاضا کننده به همراه نتایج آزمون کنترل کیفی باید به نهاد مربوطه تحویل داده شود. نتیجه این آزمون کنترل کیفی در دریافت گواهی بهداشت بسیار موثر می باشد و در صورتی که این نتیجه در زمان مقرر تحویل داده نشود، گواهی نامه ای تحویل داده نخواهد شد. در واقع نتیجه این آزمایش مهم‌ترین مدرکی است که شما برای دریافت این گواهی نامه باید به نهاد مربوطه تحویل دهید. نامه ای هم باید به منظور استفاده نکردن از ارز حمایتی برای تولید محصولات به این نهاد تحویل داده شود، در غیر این صورت امکان تحویل مدرک مورد درخواست برای شرکت‌ها و نهادها نخواهد بود.
تعهدنامه ای هم باید برای امر مربوط به صادرات محصولات به این مرکز تحویل داده شود. در آخر لازم است که یادآور شویم تمامی اطلاعات مربوطه به محصولات و مدیران مسئول شرکت و سابقه فعالیت شرکت برای دریافت این گواهی نامه در تقاضانامه شما درج شود. لازم است که چند شماره تماس و ایمیل مربوط به شرکت هم در این تقاضانامه قید شده و این اطلاعات را تکمیل نماید.
انواع گواهی نامه بهداشت
گواهی نامه بهداشت را می‌توان به صورت کلی به چند دسته تقسیم‌بندی نمود:
گواهی محموله‌ای، گواهی بهداشت مدت دار، هر کدام یکی از دسته‌بندی‌های ذکر شده دارای انواع متفاوتی می باشند. گواهی محموله‌ای به کالاهایی تعلق می‌گیرد که مانند لوازم آرایشی و بهداشتی یا مواد غذایی به صورت دسته‌بندی صادر شوند.
گواهی مدت دار هم به مواد غذایی و محصولات بهداشتی تعلق می‌گیرد و این گواهی نامه را برای مدت معین و مشخصی صادر می نمایند و پس از طی شدن تاریخ تعیین شده ارزش گواهی بهداشت از بین خواهد رفت و دیگر اعتباری نخواهد داشت.
در واقع برای هر بخشی از امر صادرات و واردات گواهی جداگانه ای با موضوع آن صادر می شود و ممکن است حتی مدارک درخواستی برای آن هم کمی متفاوت باشد. برای مثال گواهی بهداشت برای کشاورزی نیاز به آزمایش های کنترل کیفی بیش تری خواهد داشت و ماهیت گواهی مربوط به آن با سایر گواهی ها متفاوت می باشد.
همچنین شرکت های بازرگانی هم برای صادرات کالاهای مختلف خود به گواهی های متفاوتی، متناسب با کالایی که قصد صادر کردن آن را دارند، نیاز خواهند داشت. گواهی بهداشت آزاد به این نوع صادرات و شرکت های بازرگانی مربوط می شود. برای مواردی که آزاد محسوب می شوند از این بخش استفاده می‌کنند و به خوبی آن را تحت کنترل سازمان‌های مربوطه قرار خواهند داد. در برخی موارد این نوع گواهی نامه ها به شرایط خاصی برای صادر شدن نیازمند می باشند. نمونه برداری از مواردی است حتما برای صدور این گواهی از آن استفاده شود. این بخش از صدور گواهی نامه نیاز به برنامه‌ریزی دقیقی خواهد داشت و بدون آن نمی‌توان به هدف شیرین دریافت گواهی نامه رسید.
فرایند صدور گواهی‌نامه بهداشت
در ادامه فرایند صدور گواهی نامه بهداشت را برای شما شرح خواهیم داد.
در قدم اول باید درخواست کتبی خود را برای تحویل گواهی بهداشت ارائه دهید. قدم بعدی شما تکمیل فرم مربوط به این درخواست و تکمیل تمامی موارد خواسته شده در آن می باشد. پس از این موارد لازم است که این درخواست کتبی شما در دبیرخانه سازمان مربوطه قید گردد. پس از ثبت درخواست در دبیرخانه به مرحله دستور معاونت و دستور مدیریت نهاد مربوطه می رسیم که پس از بررسی مستندات شما صورت خواهد پذیرفت.
پس از طی این مراحل ابتدایی به مرحله اصلی یعنی بررسی کارشناس مربوطه خواهیم رسید که در واقع میتوان آن را قلب مسیر نامید، مهم ترین بخش مسیری که شما باید برای دریافت گواهی بهداشت طی کنید، به این قسمت مربوط می شود. اگر در این بخش مدارک شما کامل بوده باشد و کالای تحویل داده شده مشکلی نداشته باشد، کارشناس مربوطه آن را تایید خواهد نمود. در غیر این صورت موردی که سبب تایید نشدن گواهی شما شده است، به شما گزارش شده و شما باید برای برطرف کردن آن اقدام نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *