صادرات كالا

آشنایی با صادرات کالا
 صادرات كالا

آشنایی با صادرات کالا : عموما تجار موفق و كسانی كه افكار بزرگی دارند ، خودشان و كسب و كارشان را محدود به مرزهاي جغرافيايی نمی‌دانند و همواره به فكر توسعه كسب و كار و تجارت خود می‌باشند. يك تاجر با ذهن پويا و فعال كسی است كه تجارت خود را محدود به جمعيت كشور خود نمی‌كند و در تلاش براي درنورديدن بازارهای خارج از كشورش نيز می‌باشد. بسياری از كالاهايی كه در كشوری ممكن است بسيار عادی بنظر برسد، امكان دارد كه در كشوری ديگر با توجه به آداب و رسوم مختلف و قوانين متفاوت اين كالا بسيار مورد استقبال قرار گيرد. بطور مثال ميوه سيب كه در ايران بسيار فراوان و جزء ميوه‌های روزمره و در دسترس محسوب می‌شود و در كشور هندوستان بسيار مورد استقبال قرار می‌گيرد، حال اگر شخصی اين كالا را از ايران به هندوستان پس از طی تشريفات گمركی ايران، تحويل گمركی از كشور هند نمايد و در كشور مقصد نيز پس از طی مراحل قانونی و تشريفات ورود كالا به كشور هندوستان وارد شود اصطلاحا گفته می‌شود كه اين كالا را صادر نمود. زمانی كه شخصی حقيقی يا حقوق كالايی يا خدماتی را از كشور خارج و به كشور مقصدی وارد كند اصطلاحا به ايشان صادركننده گفته می‌شود.

آشنایی با صادرات کالا
آشنایی با صادرات کالا

گاهی اوقات نيز كالايی از كشور خارج يا صادر می‌شود ولی قرار نيست در كشور مقصد بفروش برسد. بطور مثال زمانی كه يك شركت توليدي قصد مشاركت در يك نمايشگاه بين‌المللی خارج از كشور را دارد می‌بايست بطور مثال نمونه‌های توليدی خود را در نمايشگاه به بازديدكنندگان نمايش داده و به آنها عرضه كند و ممكن است نيازمند اين باشد كه برخی لوازم جهت برپايی غرفه خود را نيز از كشور خارج و به محل نمايشگاه منتقل كند و يا زماني كه نياز باشد وسيله‌ای از جمله خودرو و يا ماشين‌آلات جهت تعميرات  از كشور خارج شود در اين دو مورد اين كالاها پس از اينكه در نمايشگاه نمايش داده شدند و يا بطور مثال دستگاهی كه براي تعميرات به خارج از كشور ارسال شد و پس از تعميرات به كشور بازگردانده می‌شوند و به اين نوع خروج كالا و برگرداندن كالا به كشور “صادرات موقت ” يا “خروج موقت ” اطلاق می‌شود و يا ممكن است كسي كالايی را بطور موقت به كشور وارد كند و پس از انجام برخی عمليات روی آن اقدام به صادرات آن می‌نمايد كه به اين عمل هم “صادرات از محل ورود موقت ” اطلاق می‌شود. مثال عينی در اين مورد واردات گندم بطور موقت و آرد كردن آن و صادرات آن از كشور را “صادرات از محل ورود موقت” گفته می‌شود. در كشور ما صادركنندگان موظف به بازگرداندن ارز حاصل از صادرات خود به چرخه اقتصادی كشور می‌باشند. كه البته براي كسانی كه صادرات خود را از محل ورود موقت انجام می‌دهند تسهيلاتی در اين رابطه در نظر گرفته شده است و نيازی به اين نيست كه كل مبلغ صادراتی را بصورت ارز به چرخه اقتصاد برگردانند.

عموما با توجه به اينكه تجار كالايی را صادر مي كنند كه تامين آن در كشور مبدا بسيار راحت بوده و برعكس تامين آن در مقصد دشوارتر باشد و جزء نيازهای جدي كشور مقصد می‌باشد، به همين جهت صادرات كالا از ارزش افزوده نسبتا بالايی برخوردار می‌باشد. صادرات كالا از ايران به ساير كشورها با توجه به وسعت جفرافيايی و به تبع آن تنوع محصولات و وجود يارانه‌های پنهان در كشور بسيار پر سود می‌باشد و از طرفی با توجه به سقوط ارزش پول ملی ايران، خريد كالاهای ايرانی برای كشورهای خارجی بسيار به صرفه می‌باشد. نتيجه اين كه صادرات كالا به قصد فروش به ذينفع در مقصد را صادرات قطعي و صدور كالا از كشور به قصد نمايش ، تعميرات و … و برگرداندن آن بعد از انجام امور مربوطه را صادرات موقت يا خروج موقت می‌گويند و به صادرات كالايی كه از محل ورود موقت كالايی ديگر می‌باشد را صادرات از محل ورود موقت می‌نامند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *