آشنایی با ترخیص کاکائو

آشنایی با ترخیص کاکائو

آشنایی با ترخیص کاکائو

آشنایی با ترخیص کاکائو : یکی دیگر از خدمات ترخیص کالا گروه تاژ ترخیص، ترخیص کاکائو از گمرک می باشد. دانه‌های کاکائو از درختانی در کشور های آفریقایی و آمریکایی و بیشتر در مناطق سرخپوست نشین بدست می آید. این دانه ها به محض چیده شدن از درخت قابل استفاده نمی‌باشند و باید در محلی انبار و پوسیده شوند. و بعد از پوسیده شدن از آنها پودر کاکائو گرفته می‌شود و مورد استفاده در صنایع مختلف از جمله شکلات سازی قرار می‌گیرند. ایران نیز جز تولیدکنندگان و صادرکنندگان شکلات‌‌های کاکائویی می باشد.

 

واردات و صادرات کاکائو
واردات کاکائو از جمهوری دومینیکن، پرو، مکزیک، اکوادور، برزیل، کامرون، نیجریه، اندونزی، غنا، ساحل عاج و …. می باشد. همچنین صادرات شکلات به چین، افغانستان، پاکستان، امارات، آذربایجان، ترکمنستان، بحرین و ….. می باشد. صادرات و واردات این کالا نیاز به اخذ مجوز از سازمان‌ها و ارگان‌های ذی ربط و رعایت قوانین صادره در بخشنامه ها دارد. بخشنامه ها دائما در حال تغییر هستند و متاسفانه نمی توان جزییات دقیقی از قوانین را در این مقاله بیان کرد. شما تجار عزیز می توانید برای دریافت اطلاعات دقیق با کارشناسان و ترخیص کار گمرک تاژ ترخیص تماس بگیرید.

 

قوانین حاکم بر تجارت کاکائو در کشور
ورود موکول به رعایت ماده 16 قانون مواد خوراکی و آشامیدنی و … مصوب سال 1346، به شرح زیر است:
ماده 16 ـ از تاریخ تصویب این قانون ترخیص مواد غذایی یا بهداشتی یا آرایشی از گمرک به هر شکل و کیفیت به منظور بازرگانی یا تبلیغاتی با رعایت مقررات عمومی علاوه بر دارا بودن گواهی بهداشتی و قابلیت مصرف از کشور مبداء مستلزم تحصیل پروانه ورود از وزارت بهداری است و وارد کننده نیز مکلف است برای تحصیلی پروانه مزبور فرمول مواد و همچنین موادی که برای نگاهداری به آنها اضافه شده به وزارت بهداری تسلیم نماید.

ورود دانه و غلاف کاکائو موکول به رعایت ماده 11 قانون حفظ نباتات مصوب 1346، به شرح زیر است:
ماده 11 – وارد کردن بذر – پیاز – قلمه – پیوند – ریشه – میوه – نهال و تخم نباتات و به طور کلی هرگونه نبات و قسمت‌های نباتی به کشور ‌مستلزم تحصیل پروانه قبلی از وزارت کشاورزی است. به اشخاصی که بدون پروانه اجناس مزبور را وارد کنند اخطار می‌شود که حداکثر در ظرف مدت‌ یک ماه به خارج از کشور برگردانند والا با حضور نماینده سازمان حفظ نباتات در گمرک معدوم خواهد شد.

برخی از خدمات تاژ ترخیص در خصوص ترخیص کاکائو از گمرک:

  • ترخیص انواع کاکائو
  • ترخیص انواع شکلات
  • ترخیص انواع فرآورده های شکلاتی و کاکائویی
  • ترخیص انواع بیسکوئیت شکلاتی
  • ترخیص انواع کیک‌‌های شکلاتی
  • ترخیص پودر کاکائو
  • ترخیص انواع شکلات های تخته ای
  • ترخیص شکلات و کاکائو های شیری
  • ترخیص کاکائوهای مخصوص دسر و صبحانه
  • و ….

اخذ چه مجوزهایی برای ترخیص کاکائو از گمرک ضرورت دارد؟
از آن‌جا که کاکائو و فرآورده‌های آن از جمله شکلات، کره کاکائو و پودر کاکائو همگی جزو مواد غذایی دسته‌بندی می‌شوند، بنابراین اخذ مجوز ارزی و فنی از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای ترخیص آن‌ها از گمرک الزامی است.

ترخیص کاری که قصد ترخیص کاکائو از گمرک را دارد، باید جهت دریافت مجوز ارزی از وزارت جهاد کشاورزی به منظور تخصیص ارز و مجوز فنی از وزارت جهاد کشاورزی جهت اعلام تاریخ اعتبار اقدام نماید.

یکی دیگر از مجوزات لازم برای ترخیص کاکائو از گمرک، مجوز ارزی از دفتر صنایع غذا و دارو جهت تخصیص ارز است.

کد تعرفه گمرکی مناسب برای ترخیص کاکائو از گمرک
فصل هجدهم از تعرفه‌های گمرکی به کاکائو و فرآورده‌های کاکائویی اختصاص پیدا کرده است. سرفصل‌های آن از کد 1801 الی 1806 ادامه پیدا کرده و هر کدام از زیرمجوعه‌ها دارای حقوق ورودی و اولویت کالایی متفاوتی هستند ولی تعرفه ورودی تمامی آن‌ها برحسب واحد کیلوگرم اندازه‌گیری می‌شود.

از آن‌جا که شرح تمامی جزئیات این فصل در مقاله ما ممکن نیست، شما علاقمندان جهت پی بردن به کد تعرفه دقیق محصول مورد نظر خود، می‌توانید با کارشناسان ترخیص کار تاژ ترخیص تماس حاصل نمائید.

نگارنده مقاله آشنایی با ترخیص کاکائو : آقای مهندس مهدی شکوری،‌ مشاور و مدرس امور ترخیص کالا

جهت برخورداری از مشاوره ترخیص کالا می توانید با شماره ۰۹۳۸۲۶۹۵۲۷۰ تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *