آشنایی با مفهوم تراز تجاری و چگونگی بهبود بخشیدن آن

آشنایی با تراز تجاری

آشنایی با مفهوم تراز تجاری و چگونگی بهبود بخشیدن آن 

آشنایی با تراز تجاری : منظور از تراز تجاری چیست و یک کشور چگونه می‌تواند آن را بهبود ببخشد؟ ممکن است در این زمینه سوالاتی داشته باشید مثلا:

منظور کلی از این عنوان چیست آیا تمامی کشورها تراز تجاری دارند؟ آیا می توان این تراز را اندازه‌گیری و محاسبه کرد؟ چه عواملی بر روی آن تاثیر می‌گذارند؟ و سوالاتی از این قبیل. برای اینکه بتوانید به جواب تمامی سوالات خود در این زمینه برسید و با یک تعریف دقیق از این کلمه و با چگونگی مراحل آن آشنا شوید تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

اگر به گذشته تجارت ایران و سایر کشورها نگاهی بیندازید خواهید دید که در برخی از سال ها میزان واردات بیشتر از صادرات بوده است و در برخی از سال های دیگر برعکس. تراز تجاری به راحتی قابل محاسبه است. همانطور که همه‌ی شما می دانید امروزه بسیاری از افراد در زمینه تجارت مشغول به کار هستند و در بسیاری از مرزهای کشور به صادرات و واردات می پردازند که این بستگی به نوع کالای خواسته شده و کشور مقابل دارد.تمامی کشورها در این زمینه به یک صورت عمل نمی کنند اگر به نمودارهایی که در این زمینه وجود دارند مراجعه کنید خواهید دید که یک کشور در تمامی ماه‌ها و سال‌ها دارای تراز تجاری بالا نیست بلکه با تراز منفی نیز رو به رو شده است.

شاید تا به اینجای مطلب فهمیده باشید منظور از این عنوان چیست برای اینکه بتوانید به یک تعریف کلی از آن برسید این گونه آن را تعریف می‌کنیم که: تراز تجاری یک کشور به میزان صادرات و وارداتی که در آن صورت می گیرد بستگی دارد که می توان این تراز را در دو دسته قرار دارد تراز تجاری برای یک کشور برای نوعی از محصولات یا بالا است و یا پایین که اگر میزان صادرات کالاها در یک کشور زیاد باشد آن کشور از نظر تراز تجاری به جایگاه بالایی می رسد چرا که صادرات کالاها به اقتصاد کشور کمک بسیار زیادی می کند. و برای اینکه کشور به تراز بالا برسد باید میزان صادرات آن بیشتر از واردات باشد.

بسیاری از کشورها هستند که از نظر برخی از کالا ضعیف عمل می کنند امکان دارد نیازشان به یک کالا بسیار زیاد باشد اما به جای اینکه به فکر چاره باشند مدام این کالا را از سایر کشورها می‌خواهند به همین دلیل در آن سال با تراز تجاری منفی رو به رو خواهند شد. در حقیقت عوامل بسیار زیادی در زمینه صادرات و واردات وجود دارند که باعث به وجود آمدن این ترازها می‌شوند چرا که این تراز تنها مربوط به صادرات و واردات یک نوع از کالا نیست و بسیار گسترده است.

همانطور که می دانید صادرات و واردات انواع مختلفی دارد و ممکن است هر کدام از این انواع بر روی این میزان تاثیر بگذارد که در ادامه در مورد تمامی این امور به طور کامل بحث خواهیم کرد. کشور ایران به دلیل اینکه دارای مناطق حاصل‌خیز است در بسیاری از موارد در زمینه صادرات بسیار عالی عمل می کند. فکر کنید شما یک شخص باغدار هستید که با فروش محصول خود به اقتصاد کشور کمک می کنید محصولی که از باغ شما به دست می آید به سایر کشورها نیز صادر می شود و هر چه این میزان بالاتر برود تراز تجاری کشور نیز بالاتر می رود.

در اینجا تنها صادرات نیست که بر روی این عامل تاثیر گذار است بلکه هزینه‌هایی که شما در جهت رساندن میوه ها تا به این مرحله کشیده اید، مانند هزینه مربوط به کود و سم و یا نیروی کار همه ی این موارد خواه ناخواه تاثیرگذار هستند.

آشنایی با تراز تجاری
آشنایی با تراز تجاری
چه عواملی بر روی تراز تجاری کشورها تاثیر می گذارند؟
همانطور که به شما گفتیم این عوامل تنها مربوط به یک کالا نیستند بلکه و عوامل زیادی وجود دارد که بر روی میزان اقتصاد کشور نقش مهمی دارند. کسانی که در زمینه صادرات و واردات کالاها فعالیت می‌کنند می‌دانند که باید به چه صورت و چه اندازه و در کجا هزینه پرداخت کنند که این امر در بعضی از موارد باعث زیاد شدن هزینه ها می شود که بر روی آن تاثیرگذار است.
مثلا کسی که قصد صادرات انواع کالاها را دارد باید در زمان هایی که مشخص می شود مالیات آن ها را بپردازد این نیز بر روی آن تاثیر می گذارد. و یا همان باغداری که مثال زدیم با توجه به پولی که به دست می‌آورد باید بیشتر آن را صرف امور متفرقه کند، ممکن است شما یک شرکت تولید انواع لوازم خانگی داشته باشید برای اینکه بتوانید در این زمینه فعالیت کنید باید از مواد اولیه مرغوب استفاده کنید تا مشتریان خود را راضی نگه دارید این خود نیز بر روی تراز تجاری کشور تاثیر می گذارد و یا اینکه هنگامی که شما قصد حمل و نقل این کالاها و یا صادرات آن‌ها را دارید باید هزینه‌هایی را پرداخت کنید که این نیز بی تاثیر نیست.
شما برای اینکه به تراز تجاری کشور کمک کنید باید سعی کنید کالاهایی را تولید کنید که در کشور بسیار کم هستند که یا قیمت آن ها گران است. در این صورت هنگامی که کشور کالای مورد نظر را در خود داشته باشد به واردات آن نمی پردازد و این خود تاثیر زیادی بر روی تراز تجاری دارد. هنگامی که تاجر در زمینه صادرات و واردات کالا فعالیت می کند هنگامی که تمامی مدارک را در این زمینه اخذ کرد و تمامی کارها به پایان رسید کالا به کشور مورد نظر فرستاده می شود ممکن است برای شما سوال پیش بیاید که از کجا مشخص می شود که به چه میزان صادرات و واردات انجام شده است؟
می‌توان گفت هنگامی که شما می خواهید در یکی از این زمینه ها فعالیت کنید فعالیت شما در یک حساب جاری ثبت می شود چه میزان صادرات و یا واردات در یک ماه انجام شده است که بر این اساس تراز تجاری کشور را می‌توان محاسبه کرد.بسیاری از صادرات‌های نفتی در ترازها قرار نمی‌گیرند و تنها برای صادرات‌های غیر نفتی تراز لحاظ می شود که ممکن است برای برخی از کشورها نگران کننده باشد و مدام با ترازهای منفی رو به رو شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *