آشنایی با اتاق بازرگانی 

آشنایی با اتاق بازرگانی

آشنایی با اتاق بازرگانی 

آشنایی با اتاق بازرگانی : اتاق بازرگانی به مجموعه‌ای گفته می‌شود که در آن تجارت کنندگان برتر برای چانه‌زنی و کسب سود بیشتر از طریق نهادهای حکومتی در آنجا جمع می‌شوند و تلاش بسیاری در این جهت انجام می‌دهند. اتاق بازرگانی یک موسسه‌ی کاملا غیر انتفاعی می‌باشد که به طور معمول دارای شخصیت حقوقی می‌باشد و از استقلال مالی برخوردار می‌باشد. اما نقطه‌ی قابل توجهی که در این مباحث وجود دارد این است که این اتاق چگونه تشکیل می شود؟

چنین موسسه‌ای در جهت ایجاد همکاری با بازرگانان و تجارت کنندگان با کمک و درخواست تاجرین و پیشنهادهای ارائه شده از طرف وزارت اقتصاد ملی با تصویب دولت به وجود می‌آید. اولین اتاق بازرگانی تشکیل شده با توجه به قانون های تصویب شده در سال 1305 در وزارت بازرگانی تهران تاسیس شد و بعد از آن قانون تجارت در سال 1309 که شامل چند فصل و 35 ماده است به تصویب نهایی رسید.

20 هزار عضو اتاق بازرگانی در کشورمان ایران تشکیل شده است البته یک نکته‌ی مهمی که در این امور وجود دارد این است که برای گرفتن کارت عضویت در اتاق و داشتن سابقه‌ی فعالیت در زمینه انتخابات به مدت 3 سال از شرایط قبولی عضویت در اتاق می‌باشد.

نحوه ی انتخاب ریاست در اتاق بازرگانی:
هیات رئیسه‌ی اتاق بازرگانی از 7 نفر تشکیل شده است و همینطور از بازرگان شهرستانی نیز تشکیل شده است که نزدیک به 5 نفر هستند.در اولین انتخاباتی که برای برگزیدن هیئت نماینده ها جلسه‌ای برگزار می شود، هر نماینده به مدت 4 سال انتخاب می شود.
حتما باید به این موضوع توجه داشته باشیم که تشکیل اتاق بازرگانی فقط در شهرستان‌هایی امکان‌پذیر است که بتواند از 25 عضو تشکیل شده باشد. همینطور تهران هم مانند سایر شهرستان‌ها دارای اتاق مختص می‌باشد که وظایف و شرایط خاص خودرا به همراه دارد. طبق قانون‌هایی که در حکومت جمهوری تعیین و تصویب شده است اتاق بازرگانی شامل می‌شود از اختیارات و وظایفی که باید طبق آنها عمل کنند. در این مطالب به برخی از این وظایف اشاره می‌شود مانند: ایجاد کردن هماهنگی بین بازرگان‌ها و تجارت کنندگان و یا صاحبان صنایع در اجرا کردن قوانین.
تلاش کردن در زمینه‌ی شناسایی بازارهای تجارتی در خارج از ایران و کمک کردن به موسسات کوچکتر در ایران جهت شرکت کردن در نمایشگاه‌های بازرگانی بین‌المللی. یکی از مهمترین وظایف و اختیار اتاق بازرگانی تشکیل دادن اعضای اتاق می باشد که بعد از نظرخواهی و تصمیم گیری های نهایی 44 قانون اساسی و 11 عنوان مشورتی برای اتاق در نظر گرفته می شود.
در بحث های سرمایه گذاری قانون سوم را مشاهده می کنیم که درباره ی حمایت از اتاق بازرگانی ارائه شده است که از جمله ی آنها اعلام کردن قیمت کالاهای انحصاری، تسهیل و بازنگری و اصلاح کردن مقرراتی که به تجارت و سرمایه‌گذاری مربوط می‌شود.

ارکان اتاق بازرگانی:

اتاق بازرگانی طبق ماده‌ی 6 قانون اساسی از نهادهایی تشکیل شده است که با نظریه های خاص اتاق انتخاب گردیده. این ارکان عبارت‌اند از:
– شورای عالی نظارت
– هیات نمایندگان
هیات رئیسه همه‌ی این نام برده شده ها مربوط به بخشی از اتاق بازرگانی بوده‌اند.
طبق قانون 7 ارکان اتاق شهرستان ها هم تشکیل شده است از هیات نمایندگان و هیات رئیسه.
ارکان شورای عالی نظارت بر اتاق بازرگانی مثل:
1. امور اقتصادی،
2. صنایع معادن
3. وزراء بازرگانی،
4. امور دارایی
5. فلزات و کشاورزی
اما ارکان شورای عالی نظارت بر اتاق بازرگانی هم ریاست آن بر عهده‌ی وزیر بازرگانی می باشد که بر طبق قانون 9 وظایفی برای شورای عالی نظاره کننده تعیین شده است که از سه بخش تشکیل شده است.این سه بخش شامل می شود به:
1. بررسی کردن و تصویب آئین نامه‌ی مرتبط با راه‌های عضو شدن در اتاق بازرگانی و تعیین کردن حدود عضو شدگان توسط هیات رئیسه.
2. رسیدگی به پیشنهادها و شکایت‌هایی که در طی فعالیت‌های انجام گرفته شده
3. . سیاست‌گذاری و تعیین خط مشی اتاق و نظارت عالی بر اجرای صحیح آنها در قالب‌های قوانین اسلامی.
از آنجایی که اتاق بازرگانی به عنوان نهاد معدنی در راستای پایداری کشور و پشتیبانی کردن از منابع انسانی توانمند و از همه مهمتر تامین کردن نیازهای اعضای خود در زمینه‌ی دست پیدا کردن به مصالح ملی تلاش بسیاری می‌کند، برای همین اقدامات زیر را از اهداف اصلی خود قرار داده است.

اهداف اصلی:

1. کمک کردن به توسعه نظام اقتصادی
2. کمک به ارتقاء دادن جایگاه بخش خصوصی
3. کمک به بالنده‌سازی تفکر اقتصادی جامعه و حضور پیدا کردن مردم در اقتصاد فرا معیشتی
4. کمک کردن به ایجاد شدن فضای مساعد کارآفرینی و رفع کردن موانع کسب و کار
5. از همه مهمتر سازماندهی اطلاعات و مشاوره دادن در بخش های مختلف اقتصاد ملی و بین المللی کشور.

چه افرادی ثبت نام می کنند؟

بر طبق آمار به دست آمده 257 نفر در این انتخابات ریاستی برای اتاق ثبت نام می‌کنند البته لازم به ذکر است که ثبت نام این افراد قطعی شده است اما حضورشان در انتخابات بر اساس هیات نظارت می‌باشد بنابراین هر روز ممکن است لیست شرکت‌کنندگان به دلایل مختلفی تغییر کند. طبق آخرین لیست اعلام شده از شرکت کنندگان بیان شده است که 121 نفر از بین 257 نفر در بخش بازرگانی و 91 نفر از کاندیدها در بخش صنعت و 26 نفر در بخش کشاورزی و 19 نفر هم در بخش معدن اقدام به فعالیت نموده‌اند.
از بین همه ی شرکت‌کنندگان برخی از اسم ها به چشم می‌خورد مانند مهدی جهانگیری، برادر اسحاق جهانگیری برای حضور پیدا کردن در انتخابات شرکت کرده بود و یا هیبت‌الله فاضلی برادر علی فاضلی هم در انتخابات اتاق شرکت نموده بود و یا برادر عباس عراقچی یکی از مذاکره کنندگان به جمع علاقه مندانی که برای شرکت در اتاق وجود دارد نام نویسی کرده بود. در بین همه‌ی شرکت کننده‌ها مشاهده کردن اسامی مدیران عامل در اتاق بسیار جالب بوده است.
همچنین در هنگام خواندن لیست می توانیم با نام های آشنایی در زمینه‌های بازرگانی روبرو شوید. هیات اتاق های بازرگانی در نقاط مختلف کشور همچنان در تلاش بوده است که با ایفا کردن راهکارها و برنامه‌های مناسب به همه‌ی اهدافی که در نظر گرفته‌اند را انجام دهد.
آشنایی با اتاق بازرگانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *