ترخیص کالا از گمرک فرودگاه امام خمینی

گمرک فرودگاه امام خمینی

ترخیص کالا از گمرک فرودگاه امام خمینی

گمرک فرودگاه امام خمینی : به طور کلی کشور ایران دارای 3 نوع گمرک می‌باشد. گمرک هوایی، زمینی و دریایی. در این نوشته می‌خواهیم در مورد گمرکات هوایی کمی توضیح دهیم. همانطوری که گمرک زمینی مرزی به طور مثال گمرک دوغارون مرز ورود و خروج کالا از کشور محسوب می‌شود و یا گمرکات دریایی مانند بندر شهید رجایی (بندرعباس) و یا بندرانزلی مرز ورود و خروج کالا از کشور محسوب می‌شوند، گمرکات هوایی نیز هر چند در میانه کشور قرار دارند به عنوان مرز مجاز هوایی کشور ورود و خروج کالا نیز محسوب می‌شوند. اصلی‌ترین دلیل استقبال تجار و بازرگانان از شیوه حمل و نقل هوایی و ترخیص کالا از گمرکات هوایی سرعت بالای حمل و نقل کالا در این شیوه می‌باشد.

گمرکات هوایی در این چندین مورد می‌باشند که از جمله آن گمرک فرودگاه امام خمینی تهران، گمرک فرودگاه اصفهان، تبریز، شیراز و مشهد و … می باشد که بخشی از تجارت خارجی کشور را به خود اختصاص داده‌اند و البته بیش از 90 درصد ترخیص این کالا از طریق گمرک فرودگاه امام خمینی صورت می‌گیرد و این گمرک نقش بسیار پررنگی در این زمینه دارد.

کالاهایی که به لحاظ تجاری ارزش نسبتاً بالایی دارند و به لحاظ حجم و اندازه کوچک می‌باشند را می توان از طریق هوایی حمل نمود در واقع در این گونه موارد حمل کالا به‌طور هوایی به صرفه است مگرنه کالای با حجم بالا هم می توان از طریق هوایی حمل کرد ولی به احتمال زیاد این هزینه برای کالاهای حجیم به صرفه نمی‌باشد و کرایه حمل بالایی به آن تعلق می‌گیرد. گمرک فرودگاه امام خمینی به عنوان یک گمرک استراتژیک در ایران مطرح می‌باشد که بسیاری از کالاهای ضروری از جمله دارو و مواد اولیه دارو از طریق این گمرک وارد و ترخیص می‌شود. اکثریت کالاهای مخابراتی نیز از طریق این گمرک وارد شده و یا به گمرکات دیگر ترانزیت می‌شود. این گمرک سالانه در حدود تقریباً 100 هزار تن محموله را جابجا می‌کند و به عنوان یکی از گمرکات با تعداد اظهارنامه‌های بالا در سطح کشور مطرح می‌باشد.

گمرک فرودگاه امام خمینی دارای شش حوزه فعالیت می‌باشد:

– حوزه اول و دوم مربوط به کالاهای تجاری می‌باشد.

– حوزه سوم مشخصاً در رابطه با امانات پستی عمل می‌کند.

– حوزه چهارم مشمول امور مسافری است.

– حوزه پنجم و ششم هم جهت گمرک تخصصی نفت می‌باشد.

کالاهای وارداتی از این گمرک، شامل تجهیزات پزشکی،‌ دارو و مواد اولیه دارو، موبایل و لوازم جانبی، طلا و جواهرات و بدلیجات، لوازم یدکی، انواع بذر و لوازم مربوط به سفارت خانه ها و … می‌باشد.

بسیاری از کالاهایی که وارد فرودگاه امام خمینی می شوند مربوط به واحدهای تولیدی نیز می‌باشد که عموماً به دلیل وزن پایین بار و نیاز فوری به این کالا به صورت هوایی حمل می‌شود. لذا این گمرک در زمینه ترخیص این گونه کالاها به صورت غیر تجاری از طریق اظهارنامه پته و بند 1 ماده 38 تسهیلاتی را برای تولیدکنندگان در نظر گرفته تا کالای خود را در سریع‌ترین زمان ممکن ترخیص نماید. در حوزه مسافری هنگام ورود افراد به ایران اعم از ایرانی و غیر ایرانی اجازه دارند علاوه بر اسباب مستعمل خود که از حقوق ورودی معاف است به شرط غیر تجاری بودن و متناسب با مدت زمان اقامت در سال یک بار کالای نو به ارزش تقریبی 80 دلار را به شرط غیر تجاری بودن و نداشتن ممنوعیت شرعی و قانونی با معافیت ترخیص نمایند.

البته برخی کالاهای حجیم شامل معافیت نیست، از جمله : یخچال، کولر گازی، جارو برقی ، تلویزیون، لباسشویی و ظرفشویی، اجاق گاز، رادیو ضبط برای مسافران خروجی نیز همراه داشتن بیش از 5 هزار یورو باید به گمرک اظهار شود و در غیر این صورت مشمول قانون مبارزه با قاچاق می‌شود. برای خروج کالاها هم می‌توان کالای مصرفی برا با معافیت گمرکی خارج کرد ولی باید توجه داشت که تشخیص تجاری بودن و غیر تجاری بودن با گمرک است. البته در صورت درخواست مسافر مقیم ایران هنگام ترک کشور، گمرک ملزم است بخشی از کالای همراه وی را که مجاز به خروج آن است مشخص نماید تا در موقع ورود مجدد به کشور از پرداخت حقوق ورودی معاف شود. اتباع خارجی که به طور رسمی در ایران به تحصیل یا کار مشغول می‌باشد نیز در پایان کار یا تحصیل می توانند لوازم منزل خود را در حد متعارف بدون ارائه مجوز یا کارت بازرگانی از کشور خارج کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *