چگونگی صادرات نفت از مرز بازرگان 

صادرات نفت از مرز بازرگان

چگونگی صادرات نفت از مرز بازرگان 

 

صادرات نفت از مرز بازرگان : همانطور که همه ما می‌دانیم نفت در ابتدا هنگامی که از لایه‌های زیرین زمین استخراج می‌شود به صورت خام است به همین دلیل نمی‌توان از آن در مصارف زیاد استفاده کرد. نفت خام فقط صادر می‌شود و تا زمانی که در پالایشگاه جداسازی نشود نمی‌توان از آن استفاده کرد.در ادامه مقاله صادرات نفت از مرز بازرگان با ما همراه باشید.

هر کشور نفت خیز در ابتدا نیاز کشور خود را در نظر گرفته و بعد به صادرات می پردازد. این ماده ارزشمند در رنگ های قهوه‌ای سوخته و یا سیاه قابل شناسایی است. نفت یک منطقه با نفت منطقه دیگر بسیار متفاوت است به همین دلیل در دسته‌های جداگانه قرار می گیرند شاید برای شما هم سوال باشد که مردم از کجا پی به این بردند که در زمین نفت وجود دارد ؟

در واقع در دوران باستان بسیاری از اقوام می دانستند که در دریاچه قیر ماده‌ای وجود دارد که روی سطح آب قرار گرفته آن‌ها این ماده را از دریاچه می‌گرفتند و برای عایق‌کش کشتی‌های خود از آن استفاده می‌کردند. بعد از گذشت سال‌ها به این پی بردند که می‌توانند از نفت برای روشنایی استفاده کنند به همین دلیل از آن برای روشن کردن چراغ‌های نفتی خود استفاده می‌کردند.

صادرات نفت از مرز بازرگان از سال 1385 تا 1395 به چه صورت بوده است ؟
صادرات نفت از مرز بازرگان از سال 1385 تا 1395 به چه صورت بوده است ؟ در اینجا ما با استفاده از یک نمودار میزان صادرات نفت از مرز بازرگان را برای شما به طور کامل شرح می دهیم .
این را نیز باید یادآور می شدیم که نفت های خام در چهار دسته قرار می گیرند از جمله نفت‌های سبک ، نفت‌های سنگین ، نفت‌های شیرین و ترش. در واقع اگر نفت میزان گوگرد پایین داشته باشد در دسته نفت‌های شیرین و اگر میزان گوگرد آن بالا باشد در دسته نفت‌های ترش قرار می‌گیرد و همچنین اگر میزان چگالی آن پایین باشد در دسته نفت‌های سبک و اگر میزان چگالی آن بالا باشد در دسته نفت‌های سنگین قرار می گیرد.
شناسایی نفت‌ها در پالایشگاه و توسط کارشناسان انجام می‌شود با چشم نمی‌توان نفت‌های خام را دسته بندی کرد . صادرات نفت با توجه به نیاز کشورها بسته به نوع خواسته شده فرستاده می شود.
نمودار میزان صادرات نفت از مرز بازرگان در طی این سال ها
با توجه به نمودار بالا شما میزان صادرات نفت را در طی این سال ها مشاهده می کنید. در حالت کلی و با توجه به نمودارهای آماری سال های قبل تر 1385 ما شاهد این هستیم که سال 1386 تا الان بیشترین میزان صادرات نفت از مرز بازرگان را به خود اختصاص داده است . صادرات نفت از مرز بازرگان برای کشور ایران یکی از مهم ترین راه ها در جهت کسب درآمد بوده است . مرز بازرگان چون از قدیمی ترین و استراتژیک‌ترین مرزهای کشور است بیشتر صادرات نفت از آنجا بوده است . در واقع نفت جزء سوخت‌های فسیلی و تجدیدناپذیر است.
صادرات نفت از این مرز در سالهای 1386 تا سال 1390یک روند معمولی و بدون کاهش یا افزایش چشم‌گیر را داشته است . یعنی در این سال‌ها صادرات نفت به کشورهای دیگر دارای روند بسیار خوب بوده است .
صادرات نفت ایران
ایران نفت خود را به ترکیه و کشورهای اروپایی صادر می کند. با توجه به افت ناگهانی صادرات نفت در سال 1391 این امر همگی را شگفت زده کرد به همین دلیل افرادی که در این زمینه فعالیت می کردند به تحریم های شدید در زمینه صادرات نفت از مرز بازرگان پی برند که دلیل افت صادرات نفت چه چیزی بوده است. در همین هنگام سایر کشورهای صادر کننده نفت رشد چشم گیری در این زمینه داشتند و رقابت آنها با کشور ایران بیشتر شد و توانستند جایگاه نسبتا خوبی به دست بیاورند.
در سال 1392 تحریم ها بیشتر شد و میزان صادرات نفت از مرز بازرگان نسبت به سال 1391 بسیار کاهش یافت . که درصد این کاهش برابر با 9.84 بوده است . در واقع سال 1392 کمترین میزان صادرات نفت را تا به امروز داشته است و این یک امر نگران کننده برای کشور بود به همین دلیل کشور ایران تصمیم گرفت با کشورهای گروه 1+5 توافق کند که میزان صادرات نفت از مرز بازرگان یک میلیون بشکه در روز باشد. در واقع در پی این تصمیمات برخی از کشورها مانند چین، هند، تایوان و ژاپن این تصمیم را نپذیرفتند و صادرات یک میلیون بشکه نفت در روز لغو شد .
بیشترین نفت ایران به چین صادر می شود
در همین هنگام بود که آمریکا اعلام کرد نفتکش های ایرانی هنگام جابجایی و صادرات نفت فرستنده های خود را خاموش می کنند تا مشخص نشود چه میزان از نفت را دارند جابجا می کنند. در سال 1393 با توجه به نمودار و آمارها صادرات نفت نسبت به سال قبل رشد 4.9 درصدی داشت . در واقع بیشترین نفت ایران به کشور چین صادر می شود.
کشور چین نیز تمامی نفت‌هایی را که از ایران گرفته ذخیره می کند. در سال 1394 نسبت به سال 1393 شاهد رشد بالاتری از صادرات نفت از مرز بازرگان بوده‌ایم . در سال 1395 همانطور که مشاهده می‌کنید دوباره میزان صادرات نفت در حالت صعودی قرار گرفته که در مقایسه با 1392 رشد چندین برابری داشته است. این رشد چیزی حدود به 85.7 درصد بوده است.
جمع‌بندی 
سال 1386 تا به امروز بالاترین میزان صادرات نفت از این مرز را به خود اختصاص داده و پایین ترین میزان صادرات نفت در کشور به دلیل مشکلات ذکر شده مربوط به سال 1392 است . در کنارمی تمامی این اتفاقات سخت و ناگوار در سال 1397 پالایشگاه ستاره جنوب خلیج فارس به بهره‌برداری رسید که از جمله اتفاقات بسیار خوب در صنعت نفت کشور بود . این پالایشگاه دارای ظرفیت بسیار بالا در زمینه نفتی و سایر مایعات از این قبیل است . در واقع کشور ایران در دسته ابرقدرت‌ها در زمینه انرژی شناخته می شود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *