بندر امام خمینی

بندر امام خمینی

بندر امام خمینی

بندر امام خمینی : بندر امام‌خمینی نام یکی از بنادر استان خوزستان ایران می‌باشد که در مجاورت خلیج فارس واقع شده است. این بندر با دارا بودن 38 اسکله فعال بزرگترین و وسیع‌ترین بندر فعال ایران است. اداره کل بنادر و دریانوردی و اداره کل گمرک استان خوزستان در این شهر واقع شده است.

این بندر جمعیتی بیش از هفتاد هزار نفر که در دوره پهلوی سر بندر نام داشت در کنار آن بندر شاهپور برای توسعه صادرات و واردات ساخته شد و خیلی زود به قطب اقتصادی خوزستان تبدیل شد. بندر امام خمینی بعد از بندر شهید رجایی بزرگترین بندر تجاری ایران محسوب می‌شود که به راه‌آهن سراسری متصل بوده و از همین طریق به پایتخت نیز پیوند داده شده است.

وسعت این بندر در حدود 11 هزار هکتار می باشد به طول اسکله بندر امام خمینی در حدود 7 کیلومتر می‌باشد.

این بندر 522000 متر مربع انبار مسقف دارد و کوتاه‌ترین و مطمئن ترین مسیر زمینی حمل کالا از کشورهای عراق، ترکیه، حوزه قفقاز و آسیای میانه به کشورهای جنوب شرق آسیاست که این بندر را به یکی از مهمترین مراکز تجاری ایران تبدیل کرده است. این بندر از طریق جاده آسفالت و خطوط هوایی و راه‌آهن به تهران و سایر نقاط کشور مرتبط می شود. بندر امام خمینی تا تهران 927 کیلومتر فاصله دارد و فاصله ریلی آن تا اهواز در حدود 88 کیلومتر می باشد و از مرکز شهر و فرودگاه هم به ترتیب 90 کیلومتر و 25 کیلومتر فاصله دارد. بندر امام خمینی به خاطر نزدیکی به کشور عراق و فراهم شدن زیرساخت‌های مناسب توسط اداره کل بنادر و دریانوردی موجب جذب سرمایه‌گذاران جهت ایجاد امکانات و تأسیسات تخلیه و بارگیری پیشرفته‌ای برای فرآورده‌های نفتی شده است و همین امر هم یکی از عواملی شده تا این بندر سهم تقریباً 80 درصدی از ترانزیت کل مواد نفتی را به خود اختصاص دهد. عمده ترین کالاهای صادراتی از گمرک بندر امام خمینی گازها، محصولات پتروشیمی، محصولات نفتی، بنزین، کوره اوره و … می باشد که به کشورهای مختلفی از جمله امارات، چین، هند و کره جنوبی صادر می شود. از امکانات مهم این بندر می‌توان به ظرفیت تخلیه و بارگیری آن اشاره نمود. به طوری که کشتی‌های کانتینری پست پاناماکس (نسل چهارم) و کشتی های با ظرفیت 150 هزار تن امکان پهلوگیری و تخلیه و بارگیری در این بندر برایشان مهیا می‌باشد.

از ظرفیت‌های بسیار مهم این بندر وجود ترمینال‌های اختصاصی کانتینری، عمومی، فرآورده های نفتی و مواد معدنی می‌باشد. واقع شدن این بندر در مسیر ترانزیتی حمل کالا از کشورهای جنوب شرق آسیا به کشورهای عراق، ترکیه و اسیای میانه از مزایای دیگر بندر امام خمینی می‌باشد. در واقع این بندر ظرفیت تبدیل شدن به پل ارتباطی بین کشورهای جنوب شرق آسیا و عراق، ترکیه و آسیای میانه را دارد. از طرفی بسیاری از تجار کشور عراق به خاطر محدودیت‌های جغرافیایی، جهت گسترش مناسبات تجاری خودشان به بندر امام خمینی روی آورده اند و از این جهت مسئولان این بندر امتیازات مطلوبی را در اختیار بازرگانان عراقی قرار داده‌اند تا هرچه بهتر بتوانند به تجار عراقی خدمات رسانی کنند و از این طریق در رونق اقتصادی بندر امام خمینی تأثیر مثبت داشته باشند که از جمله می توان به تخفیف 50 درصدی معافیت عوارض و هزینه‌های بندری بر کشتی‌های حامل کالاهای عراقی اشاره نمود و یا اعمال 20 درصد تخفیف انبارداری کالاهای کانتینری جهت ترانزیت به عراق از مشوق‌هایی است که برای فعالان اقتصادی عراق در نظر گرفته شده است.

البته به موازات مشوق‌هایی که برای فعالان اقتصادی در نظر گرفته شده و دائماً به ظرفیت های این بندر افزوده می‌شود.

از ظرفیت‌های مهم دیگر این بندر می‌توان به ظرفیت پذیرش بیش از 700 هزار TEU کانتینر در سال اشاره کرد که نشان از توان بالای این بندر در ترخیص وارداتی و صادراتی کالا دارد. از طرفی بندر امام خمینی به عنوان به عنوان بزرگترین بندر تخلیه و بارگیری و نگهداری و ترخیص کالاهای اساسی از جمله غلات، نهاده های دام و طیور و گندم و … در کشور محسوب می‌شود و از این حیث نقش به سزایی در تأمین به موقع مواد خوراکی مردم در سطح کشور دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *